רקדני ישראל
הדפס כל המאמרים

הילדה קסטן

מאת גיורא מנור

הילדה קסטן נולדה בעיר מינהיים, גרמניה, בשנת 1917. היא עלתה ארצה כאחת החלוצות, אחרי שהכשירה את עצמה להיות מטפלת תינוקות. הגיעה לקיבוץ בשנת 1938, עבדה בחקלאות ובאחד מהימים הראשונים שלה בארץ הזדמנה למופע להקת המחול, שיסדה וניהלה גרטרוד קראוס במחצית השניה של שנות ה - 30 בתל-אביב. להקתה של גרטרוד הופיע במקומות רבים בארץ אבל הסטודיו, בו נערכו שיעורים וחזרות, שכן בדירתה של קראוס בקומת המרתף של בית בו גרה ברחוב פרוג (ת"א).

הילדה נדלקה מהרעיון להצטרף לחבורתה של קראוס. לא ביקשה אישור מאיש, פשוט נסעה לעיר הגדולה, שהייתה אז קטנה, וחיפשה את הסטודיו. לא היה להילדה כסף לשלשם עבור שיעורים. זה לא הפריע לקראוס. העיקר שיש עוד נערה מוכשרת, שתצטרף ללהקה הקטנה, שהייתה כולה מורכבת מנשים בלבד.

הילדה, שהייתה קטנת קומה וזריזה מאוד גמישה, מליאת מרץ, מאותן רקדניות שכל העת חייבות לזוז ולקפץ, זכתה לכל תפקידי הליצנים, הפרחחים ושאר תפקידים קומיים מלאי תנועה שקראוס יצרה.

"קסטן, קטנת קומה, צנומה, רקדנית גרוטסקית, בלהקה רקדה תפקידים ראשיים רבים כגון ב"כלוב הזהב", סאטיר ב"הלנה היפה". כותבת רות אשל בספרה "לרקוד עם החלום, (ע' 38):

להקתה של קראוס שימשה בשנות מלחמת העולם ה - 2 כלהקת הבית של "האופרה העממית", שלמרות שמה היתה להקת אופרה מעולה. למשל ב"כלה המכורה" היתה הילדה הלייצן בתמונת הקרקס. כנער ראיתי את האופרה הצ'כית הזאת, והלייצן האקרובאטי של הילדה הוא הזיכרון הראשון השמור עימי על אודותיה.

תפקיד הנכבד ביותר של הילדה קסטן היה הנערה שמתאהבת בדמות "המוות", בבאלט המודרני השאפתי "חלוצו של משורר" מאת גרטרוד קראוס, למוסיקה מאת שוברט. ("העלמה והמוות" שבתמונות) .

בשנות ה - 50, לאחר שנסגר "תיאטרון הבאלט הישראלי" שניסתה קראוס לנהל בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל, מחוסר תקציבים, אלא מה, יצרה הילדה קסטן תכניות של מחולות סולו של עצמה, והופיעה בהם ברחבי הארץ.

הילדה הייתה נשואה לצייר אנטול גורביץ', שעיצב את הבימה והתלבושות ליצירות רבות של קראוס, ונולד להם בן, מיכאל, שהיה משבגר לאחד הבמאים המרכזיים בתיאטרון הישראלי.

כל שנותיה לימדה קסטן מחול מודרני, וזה היה מקור פרנסתה העיקרי.

פורסם 11/09/02