מאת ירון מרגולין , קבוצת ישראלדנס | IsraelDance

ריקוד הצבי

יצירת מופת עתיקת יומין. מאת ירון מרגולין

רק לעיתים נדירות אנו זוכים לעמוד בפני מחול רב כוח כמחול הצבי ממדינת מכסיקו. 'הצבי' הוא מחול אינדיאני עתיק ומרשים במיוחד. בכוחו הרוחני הוא משתווה לעוצמתם של הפסלים היוונים העתיקים דוגמת לאוקון ובניו, או לשירת העברים שבתנ"ך. המחול מורכב ממיזוג של רגשות קוטביים ומתאר בתנועה מבנית מאבק בין היצר הטוב והרע או ה"טונאל" - הרוח השומרת ומגוננת על האדם וה"נגוואל" כוחות ההרס הנאבקים בטונאל מבחינה דרמטית מזהים בו משלושה חלקים: בראשון מוצג הצבי כחיה אצילית, הרקדן מתנועע בגב זקוף כשרגליו כפופות ומקיש בדלעות או באגוזי קוקוס יבשים שבידיו. בחלק השני צייד אלמוני, זאב, מנסה לתפוס אותו. מוצגת כאן יכולתו הבלתי רגילה של הצבי לנתר, לרוץ בקלילות לשרוד ולהימלט מאויביו. היוצר הדגיש תנועות עצבניות ואלימות לצד טוהר מידותיו ואצילות נפש השורדים גם בשלב זה של חייו. בחלק השלישי מתמזגים הפרקים הראשונים והצבי, אציל הנפש, ניצוד ומת. המוות מתואר כחלק אינטגרלי של גורלו. הוא לא מושפל, מת מוות של כבוד.

El vanado

המוזיקה למחול מורכבת מחמישה פרקים וכוללת שירה בליווי חליל, תוף, נבל וכינור. במקור 'הצבי' נרקד כדואט בין שני גברים: צבי וזאב ועל הבימה הוא ריקוד יחיד, סולו גברי, מבוסס על המחול האינדיאני עתיק היומין.

ריקוד האייל או 'הצבי' מכונה במכסיקו אל ונאדו El vanado (בספרדית הצבי או האייל) נרקד עד ימנו על ידי האינדיאנים של סונורה בכנסייה לאורך כל ליל שבת המהולל ויום ראשון של תחיית המתים. המחול הכנסייתי כולל מחול קבוצתי בהשפעת מחולות עם ספרדיים וריקוד הצבי במרכזו. המחול עצמו הוא חלק מפולחן עתיק יומין של שבטי המאיה Mayos והיוקי
Yaquis, שבטים אינדיאנים שהתגוררו בשטח של הרפובליקות סונורה וסינאלואה
Sinalo y Sonora שבמכסיקו. בסונורה הצבי נחשב עד ימנו בעל חי קדוש והתושבים יוצרים מעיניו קמעות מזל בדומה לקמעות של המאיה והיוקי.

המחול נרקד בלבושו המקורי: לראש הרקדן כתר עשוי קרני צבי או ראש צבי מפוחלץ, בגד מינימלי לגופו וצמידי פעמונים רקומים בפרווה לקרסוליו. מרקדניו נדרשת יכולת טכנית גבוהה לצד חוש קצב מפותח ועוצמת ביטוי אדירה. הם נחשבים לכלי קודש ונערצים על ידי התושבים.

מחול הצבי עתיק היומין היה ברבות הימים חלק קבוע מלימודי המחול באקדמיה למחול במכסיקו סיטי וברפרטואר להקות המחול הפולקלורי - מחול הדורש במכסיקו יכולת ריקוד גבוהה.

גם במסורת יהודי קוצ'ין מחול חזק ועוצמתי שנושאו בעל חיים. מדובר במחול קוצ'יני עתיק יומין אף הוא ונושאו 'הטווס', כשהגיעו העולים הראשונים מקוצ'ין עדיין נרקד המחול בארץ על ידי נערותיהם וכיום נעלם מהנוף וחבל. מחול הצבי הוא אחת מיצירות המופת של עולם האומנות וראוי שירקד על ידי רקדנינו.
 

ריקוד הצבי - קישורים:

www.folklorico.com/danzas/venado/venado.html

 

 

 


הודפס מתוך אתר IsraelDance
israeldance.co.il
קישור ישיר:
http://israeldance.co.il/articles/15