שונות
הדפס כל המאמרים

תמציות פרחי האבנגורי

תמציות האבנגורי מוכרות בספרות העולמית מזה אלף שנים ומקורן ביפן

תמציות האבנגורי מוכרות בספרות העולמית מזה אלף שנים ומקורן ביפן. אונוגורו הייתה פילגשו המתוחכמת של חצרן בארמון הקיסר של יפן. החצרן היה טיפוס רודף נשים שבגד באונוגורו היפה עם אחת ממשרתותיה. משסיפרה לה המשרתת את סיפורו של החצרן חשקה להתעלל בו בנקמה מקורית. לשם כך השתמשה בסודות תמציות האבנגורי. תמציות שנושאות את שמה כפי שהתקבל במערב Onogoro ויש האומרים אונגורי כלומר שימוש בצליל וסירוס שמה המקורי של הגבירה אונוגורו. הספר "הנער הכר של הגבירה אונוגורו" תורגם לעברית בידי דנה אגמון - הוצאת אסטרולוג Pillow Boy of the Lady Onogoro מתאר את חצר המלך ותככי הזימה שהתרחשו במאה ה 11 לספירה בקיוטו. בין השאר הוא מספר את סודות התמציות של המשוררת אונוגורו וקשה שלא להתרשם מהדמיון הרב בין תמציות האבנגורי ותמציותיו של ד"ר באך. תמצית התפוז למשל מסייעת רבות לגיוס כוחות ה"אני" במשימה אדירה, אינה מופיעה במרשמי ד"ר באך אבל תמצית התפוח שמשמשת נגד שנאה עצמית והרגשה של זיהום גופני שמשה גם את הקדמונים, למשל את הגבירה אונוגורו לפני אלף שנים ביפן וגם את החוקר האנגלי באך. אונוגורו השתמשה בה בשביל מטרה הפוכה. לא כדי להבריא אדם אלא כדי להביא עליו מחלה, כדי לנקום בו על שזנח אותה לטובת אישה אחרת. היא טפטפה מספר טיפות מתמצית תפוח הבר על רקותיו ועוררה שנאה עצמית בקרבו ותחושת גועל מגופו. משהחל מתחנן על נפשו בחרה להוסיף למלאכת העיסוי הנקמני שעשתה בו עם תמציותיה מתמציות האברש Heather )תמצית שמופיעה בתמציות באך: נגד שאיבת אנרגיה ומרגיעה את דאגותיו של ההיפוכונדר.
הגבירה המתוחכמת הניחה מתמצית האברש על גופו של החצרן לאחר ששידלה אותו לקבל תפונק מיוחד במסג' עם תמציות הפרחים שלה הוסיפה והשתמשה בה לעיסוי כדי ליצר דאגות במקום שלא היו. גם תמצית הדובדבן Cherry Plum שמסייע להתגבר על פחדים מפני איבוד השפיות ומפני איבוד שלווה נפשית, עוזרת לאדם שמתפוצץ במהירות וחש שעוד רגע ישבור צלחת על משהו וכן לטיפוס חזק שמחזיק את עצמו כל הזמן פן יאבד שליטה כמו רס"ר בצבא. תמצית מפרח הדובדבן שימשה
אותה לתוצאה הפוכה כדי לשכנע אותו לאבד שפיות.
תמצית נוספת שמוכרת מהכתבים העתיקים היא תמצית מפרח השושנה הפראית, ורד בר, Rosa canina גם היא באופן מפתיע משמשת במניין תמציות באך וגם כאן נגד מצבים של אפטיה. סודות הורד הפראי ממנו מגדלים החקלאים את מיני השושן התרבותי היו ידועים כאמור ביפן לפני אלף שנים. הגבירה אונוגורו השתמשה בתמצית שמוצתה בהרתחה (משתמשים בפרחים עם קטע גבעול קצר עם עלים), כדי ליצר בחצרן שלה אפטיה והשלמה עם מצבו הקשה אליו הכניסה אותו בהדרגה.

תמצית התפוז עתיקה, כוחה רב וראוי לציין שבאופן מפתיע גם היא לא מופיעה בין 38 תמציותיו של באך כך גם תמצית עץ הרימון, פרחי הפרג שהשפעתם מרחיקת לכת על התפתחות ה"אני" העצמאי ועלי הדפנה ששמם הבוטני ער אציל - Laurus
nobilis גם לא עלי במבוק ועצות ים. שיטתו של ד"ר באך מצוינת ולה מוניטין ותוצאות מרחיקות לכת היא בהחלט שם דבר כיום ובכל זאת מן הראוי שנשים לב לקרבה בינה ובין האונגורי קרבה עד כדי זהות שקשה להסבירה - מכל מקום ברור שהאונגורי ותמציותיה קדמו לשיטתו שלד"ר באך במאות שנים ובהמשך נעמוד על טבען נוסיף שגם בתמציות האונגורי בדומה לשיטתו של ד"ר באך מחלקים את התמציות לקטגוריות ולטיפוסי אופי.


מספר טיפוסי יסוד מככבים בתמציות האבנגורי:

טיפוס הרימון המצוי (Pomegranat) למשל, נקשר עם טיפוס מורכב מאוד ושמו השתרש בין מטפלים בתמציות האבנגורי (אבנגורי או אונגורי) במערב בשם האדס/פלוטו. תמציתהאדס/פלוטו מורכבת ונושאת את שם אל השאול מהמיתולגיה היוונית. האדס/פלוטו נקשר עם תכונות אופי מוקצנות: הסגרות מצד אחד ושפע רב מצד שני. ראה על האדס/פלוטו בהמשך.

תמצית אחרת שאינה מופיעה בפרחי באך, וחבל, היא תמצית עץ התפוז. תמצית חזקה שמסייעת בגיוס כוחות ה"אני" ביצירה ולקראת משימה גדולה, נקשרת עם דמותה של האלה הגדולה, איזיס.

 


רקע כללי

בתקופה הקדומה גילו הקדמונים את תכונות הפרחים אשר מביאים הקלה במצבים של חרדה, צער עמוק קריסה גופנית, אין אונות וכניעה לגורל האכזר. חלק כביר מריפוי המחלה מקורו בטיפול תמציות פרחים במצב המנטלי והרגשי - פרחי האונוגורי שיכים לתחום זה - הם מאפשרים מזה אלף שנים שיפור בתחום הבריאות בכוחם המיוחד להשפיע על תחום הנפש. באופן מפתיע הובהר ששימוש בהם והקלה על מתח, מעמסה רגשית, דאגנות יתר, צער פרדה, תסכול בקרירה ואהבה נכזבת הביא מזור גם לגוף עצמו ולהתארגנות האדם בעולם הסובב אותו. התוצאות המפתיעות רבים במערב נראו כמעשי נסים. אדם שטופל בתמציות נראה כאחד שגבר על גורלו.
אנשים שנחשפים לכוחות הנפש שב"אני" יודעים לומר כי ביכולתן של התמציות לאפשר, לסייע ולשקם את כוחותיו. מששוקמו כוחותיו של ה"אני" באדם, הם קמים ומובילים אותו כמעשה קסמים, מתוך ראיה חדשה, מתוך תובנות מעמיקות ותחושת בטחון עצמי חדשה להתמודדות נכונה, אחרת עם סביבתו והוא מוביל עצמו בה למקומות חדשים ומפתיעים עד כדי שינוי מצב בריאותו, מצבו הכלכלי ומצב הקרירה שלו.
הקדמונים ביוון העתיקה, ברומא, בסין וביפן גם במכסיקו מצאו ושייכו צמחים וקטלגו אותם כמסייעים ומזינים את כוחות ה"אני". אלו שמרפים את שרירי הגוף, סוגרים אותו בתוך עולם אחר היו צמחי הזיות ואילו אלו המביאים תקווה לגוף, כוח למוזנחים ולמותשים ונחמה לאלה ששרויים במתח מתמיד היו לצמחים קדושים או צמחי מרפא.

השימוש בשמנים ארומתיים למשל שימש לטיהור הגוף ויצירת אווירה מתאימה להבראה הוא אחד התחומים שנקשר בכוחם, יוצא הדופן של הפרחים הסובבים אותנו. כוחה של אמא אדמה. (פירוש המילה ארומתרפיה מחולק לשניים: ארומה - ריח
ותרפיה - ריפוי). מוכר כבר מעל ל - 6000 שנים. בימי אבותנו, בתקופת התנ"ך, מלכים נמשחו בשמן ואת בית המקדש טיהרו בבשמים מקודשים כגון מור ולבונה. לא בכדי, בספר התנ"ך מוזכרים, צמחי המרפא והשמנים שהופקו מהם לא פחות מ - 188 פעמים. המצרים הקדמונים השתמשו בשמנים אתריים למטרות פולחן, חניטת מלכים, ריפוי ובישום. שמנים אתריים הם שמנים המופקים מצמחים ריחניים - פרחים, תבלינים, פירות, עשבים ועצים ותפקידם להגן על הצמח מפני מחלות, חיידקים או לדחות מזיקים שונים. האדם משתמש בתכונות אלו של השמנים האתריים לפתרון דלקות, זיהומים וכן הגנה כנגד הדבקה. לדוגמא: מריחת מספר טיפות של שמן רוזמרין על שיער הראש, מגינה מפני הדבקות בכינים. השימוש בתמציות מפרחים שונה ולא סימפטומטי - כלומר לא מורחים שמן על פצע כדי להבריאו, אלא מזהים את כוחות הנפש, למשל, מתח שגרמו לפצע לצאת על השפתיים - התמצית ניתנת לסוג המתח, למשל פחד ממקור ידוע, פחד לפני טיסה והפצע נעלם כתוצאה מהורדת סף הלחץ על-ידי השימוש בתמצית.

כבר לפני 1500 שנים בסין וביפן גם היפוקראטס ביוון העתיקה הבינו שכל מחלה, ולפחות מחלות כרוניות, משתנות על פי מצבי הרוח שלנו. פרחי באך ממשיכים גישה זו גם הם כפרחי האונגורי אינם עוסקים בתקיפת המחלה אלא בשיפור מצב הרוח וחשיפת האני מתוך רובדי הדמימות והחבלות שמתח נפשי כיסה עליו. הגוף מגיב למצוקה נפשית ותגובה זו חוזרת על עצמה ומשפיעה על בריאות הגוף ומקרבת אותו לחולי. תורת הדמימות סיכמה תחלואים דומים בדומה לתורה הסינית ותורה שהתקיימה במצרים וביוון העתיקה ומצאה שמחלות גוף שונות נקשרות באירועים. ילדות קשה למשל מופיעה ככולסטרול גבוה בדם. פרדה מאדם קרוב, ניתוק מהעבודה וסיום טרם עת של משימה מופיעים ככאבים במפסעה. על-פי גישה זו הבעיה האמיתית אינה הכאב או העיוות הגופני, אלא הגורם הפנימי, הרגשי והחשיבתי - הוא לפי ראיה זו משתקף במרחב הגופני, אבל לא הוא הבעיה.
תרופות פרחי האונגורי מוכנות ביפן, בפיליפינים, מכסיקו, אנגליה, ארה"ב וישראל על ידי מומחים שעוסקים בתחום זה. מספרים כי תחילה נהגו לאסוף את הטל מהצמחים השכם בבוקר, ומטל זה הוכנו במקור התמציות המשמשות תרופה לנפש ומזור לגוף. כיום משרים את הפרחים במי מעיין טהורים שנשאבים בראש הר ובאלכוהול שמוסף כדי להגן ולשמר את התמציות לאורך זמן.

 

התמציות מחולקות לתשע קטגוריות כלליות:

1. תמציות להגשמה עצמית, להצלחה, לעמידה איתנה נוכח הצפה רגשית של רגשות שימחה ואושר רב, עמידה בשפע רב וגיוס כוחות ה"אני" לקראת משימה אדירה שנתפסת כהגשמה עצמית.
2. תמציות לחיזוק מערכת החושים והראיה הפרספקטיבית - מתאימות לאנשים מבולבלים, נתונים להשפעות הסביבה ומתעלמים מפרטים חשובים לקראת הכרעות, גם לבודדים ועזובים שאיבדו הכל ולאלו ששופטים את עצמם לחומרה מבלי להתחשב בעמדת הסנגור.
3. תמציות לחיזוק מערכת החשיבה, נגד המשגות שיקריות, שקרים עצמיים, עיוורון כלפי המציאות, לחיזוק הקו האסטרטגי וכושר העמידה על הרצון. גם מסייעת להפכפכים, ביקורתיים ונודניקים נגד קונפליקטים, דילמות ואיבוד זיכרון.
4. תמציות הישרדות מיועדות לסייע בהרחבת הגמישות הרגשית והמחשבתית לאלו שנכנסו לאפטיה, ייאוש וכוחות הישרדותם הוכרעו. לאנשים כנועים, שמרצים דמויות שנראות להם חזקות משלהם, נגד שיעבוד וחיזוק עצמאות ה"אני".
5. תמציות לנוקשות, לקשי עורף, עקשנים, חסרי פשרות ולאנשים חזקים גופנית. נגד בדידות, כאבי גב, התשה עצמית ועייפות כרונית.
6. תמציות לפחדים, דאגות, רגשי אשם ושליטה עצמית. מסייעת בחיזוק הרצון וההגשמה העצמית.
7. תמציות להרגעה במצבי לחץ, להתמודדות עם הלם, תאונה או פציעה וחרדות יומיומיות - כולל פורמולות הצלה, שליפת טראומות ממסתרי ה"אני" וסיוע מיידי.
8. קטגוריה למערכת יחסים בין אישית לאהבה ומיניות, מסייעת גם בנושאים כלכליים ובארגון לוח זמנים וקו אסטרטגי.
9 תמציות לחיזוק מערכת הרגשות - תמציות להגנה מפני דמויות פולשניות, להקניית בטחון עצמי, לאנשים הפכפכים, חסרי סבלנות, מהירי חמה, לממהרים תמידית, למניפולטיביים ויוצרים רגשי אשם, למהססים, לאנשים שמחליטים לעבור תהליך של טיפול והחלמה, לאנשים בעלי כשל במערכת יחסיהם עם מזון, לאנשים בעלי אורינטציה גרועה, לאנשים שהבית שלהם מוזנח.

 

תמציות האבנגורי

בפרק זה תובאנה מספר דוגמאות לטיפוסי אופי שתמציות האונוגורי מטפלות בהם, הרכב פורמולות והדרך להכנתן.

 

תמצית טיפוס האדס/פלוטו - קרן השפע

בכוחה של תמצית האדס/פלוטו להתגבר על חרדה עקב אובדן רכוש, כסף וקרירה. נקשרת בפחד מהרס ה"אני" עקב אובדן כספי, און מיני גם נקשרת בפחד מכאבי שיניים ונטישה לאחר שנגזל כל רכושו. מחלקים את הטיפוס למצב מאוזן - הוא זה שהתמצית לא תפעל עליו וזה שאינו מאוזן התמצית תפעל עליו ותקרבו אל הטיפוס המאוזן.

 

טיפוס האדס/פלוטו במצב מאוזן

האדס הוא היועץ הטוב, פטרון חכם ונבון שמסייע בעילום שם - בלתי נראה, דמות מיטיבה שלא מבקשת לעצמה טובות הנאה עקב סיוע שנתנה. קרן השפע, טיפוס עשיר ובעל רעיונות גדולים או רכוש רב שאינם מסנוורים את כשריו של ה"אני" שלו. יש והוא יועץ אסטרטגי שלא מבקש לעצמו טובות הנאה פרט להצלחת הלקוח שלו. יש והוא מממן אמנים, מדע ואנשים מן הישוב ללא ידיעת הציבור הרחב. טיפוס האדס מאותגר על-ידי דמותו של האדס אל השאול היווני ופלוטו הרומי, הוא לא רע אם כי הוא בעל חוש צדק מפותח היכול לקום על יריבו ולהאנישו בחומרה רבה. היעלמותו מ"יריבו", תלמיד שבגד בו, לקוח שהפנה אליו את גבו, היא עונשו החמור והוא יודע זאת ומשתמש בו. עצתו בדרך כלל שווה זהב ונוכחותו משולה לקרן שפע. דמותו של סוקראטס המורה היווני הגדול ואחד הפילוסופים החשובים בהיסטוריה האנושית מאזכרת את הטיפוס שמשמש השראה לכוחה של תמצית האדס/פלוטו.

הסחלב שבתמונה למעלה נפוץ בארץ ומכונה "דבורנית". הדבורנית היא סוג של סחלב שנקרא כך בשל דמיון הפרח לדבורה.
מדובר בצמח בעל אנרגיה אדירה המשמש בערכת תמציות האונגורי ,Avanguri לצמח תשתית גנטית המכוונת להישרדות הוא נחשב לצמח ששרד לכל הפחות במשך 90 מיליון שנה - נחשב צמח בעל כוחות הרס והולדה. משמש בחיזוק כוחות ההישרדות של ה"אני". מטפל במצבים שבהם האדם נמצא מול כוחות גדולים ממידותיו שפועלים נגדו. כמו כן משמש לטיפול במצבים של תקיעות, ייאוש, אימפוטנציה ורצון למות מדובר בצמח נדיר -האיסוף מתבצע במקרה זה מהטל המצטבר על עלי הפרחים בשעת זריחה

 

טיפוס האדס/פלוטו במצב לא מאוזן

אדם מבריק שלא זוכה בהכרה בכישרונותיו או שמקבל סכום זעום תמורת עבודתו המאוד מבורכת וייחודית. יש והוא טיפוס מתבודד, סגור ונזהר בחברה, הוא מצטנע לכת וכשזוכה בסכום כספי הוא מאבד את כספו או מפזרו "ללא חשבון" לכל עבר. טיפוס האדס/פלוטו הוא טיפוס שקל ל"גנוב" את רעיונותיו ולהסתייע בהם לשם האדרת הרכוש, השם והקרירה ואין צורך לתגמלו כספית, די לו בהזמנה לבית קפה בחברת אנשים מכובדים. אדם שמאבד את כשריו ואת הקו האסטרטגי שלו נוכח דמות מפורסמת, עשירה, מאוד גברית. כאשר טיפוס האדס/פלוטו ננטש הוא נועץ ציפורניו בנוטשו, חש עצמו כמי שחרב
עליו עולמו. בתחושותיו עמדה ברורה ושיקרית, הוא חש שלא יוכל לחיות לילה נוסף בלעדיו. הוא מתקשר אליו אובססיבית, הולך לראות אותו במסתור, מצלצל ומנתק את הטלפון אליו, מייחל כל רגע לשוב ולפגוש בו. הוא חרד שיגנבו לו את רכושו, פוחד מאובדן כסף ודמות מפתח לקרירה שלו. בכוחו להיתקל בעוול אדיר, ברשעות חסרת צדק, בדמות אכזרית, כריזמטית שופטת לחומרה ונוטשת בבוז ומותירה אותו ללא כלום. סרטו של פליני "לילות קביריה" מתאר את דמותו בתבנית נשית. קביריה )ג'וליה מסינה, מי שהייתה אישתו של פליני( מתאהבת בגבר שנטש אותה לאחר שגזל את כל רכושה עליו עמלה כל חייה. טוב להסתייע בתמצית מעלי דפנה בטיפול בסוגיות האדס/פלוטו.

 

הרכב תמצית טיפוס האדס/פלוטו

הבסיס לתמצית מורכב חלקו מי אדמה, כלומר מים ממעין שנובע באדמה פורייה כדוגמת המעיינות שנובעים בעמק יזרעאל, מקורות הדן וצמח הרימון המצוי (Pomegranat) גם פטרוסלינון מסלסל (Parsely) ו - 6 טיפות מתמצית מפרחי
הסחלב. הרימון המצוי - שיח או עץ נשיר ממשפחת הרימונים. ענפיו מרובים, קוצים בקצותיהם, גוון העלים אדמדם, הפרחים אדומים דמויי כד או פעמון. פריחה בחודשים מרס - אפריל. הפרי כדורי וצבעו צהוב-חום, ורדרד או אדום. בראש הפרי מתנוסס "כתר". עונת ההבשלה ספטמבר -נובמבר. מקורו בפרס, שימש בימי קדם ברפואה במצרים העתיקה הרמב"ם מציין שמיץ הרימון משחרר את תחושת כאב הראש אחרי השכרות. מחקרים מלמדים ששתית מיץ רימונים מורידה לחץ דם ב 6 %. ממצים בשמש במי-מעין שנובעים בראש הר את פרחי הרימון, משתמשים בפרחים עם קטע הגבעול הנושא אותם. סוגרים בבקבוק ומניחים במקרר. ממצים במי מעין שנובע בראש הר ע"י הרתחה את קליפת הפרי ומוסיפים לבקבוק תמצית האם מפרחי הרימון שמוצו בשמש. מכניסים לבקבוק כמחציתו מתמצית האם שהושגה מכל אחד מתהליכי המיצוי, מוסיפים 12 - 10 טיפות ממי-אדמה, 6 טיפות מתמצית אם מפרחי צמח פטרוסלינון מסלסל, 6 טיפות מתמצית מפרחי סחלב ומעט ברנדי פשוט )מסוג 777( לשימור וסוגרים.

פטרוסלינון מסלסל - משמש תזכורת ל"אני" "ללחום" על זכויותיו, משמש נגד חרדות ממקור ידוע. סחלב - שהמיתוסים סביבו מקנים לו כוח של הישרדות, התארגנות בשטח גם כוחות אגדיים של בניה והרס משמש בפולחני המוות העתיקים. בתמצית מסתיעים להגנה על ה"אני" מפני פולשנות, חרדות מניתוק והעדר המשכיות, אדם שנחשף להכרה לתמצית קם נגד גורלו גם אם עבר ניתוק ונלחם על זכויותיו להמשך דרכו, בתרומתו לפרויקט... הוא מתפקח בנושאי ניתוק, פרדה ומוות משמגיע לתובנה שהניתוק נכון לו מבחינה אסטרטגית, סופי ובלתי הפיך יניח למכאוביו ויגבור עליהם.

 

שושי לוי

.חוקרים את אנרגיית צמחי האונגורי שצומחים בישראל - בתמונה שושי לוי

 

טיפול

הטיפול מורכב וכולל לחיצות על שרירי הגוף בשילוב נשימות עמוקות ותמצית, שיחות דיאלוגיות שמביאות את האדם להכרה בדמימת האדס/פלוטו על מורכבותה ושימוש בתמציות. תחילה ומשום שהטיפול עוצמתי, משתמשים בפורמולה שמכילה תמציות הגנה וחיזוק בלבד. בהמשך הטיפול מוסיפים תמצית מעלי-דפנה ורק בפורמולות האחרונות משתמשים בתמצית האדס/פלוטו, שעוצמתה רבה.

 

הערה - ככלל אסור לקחת מתמצית האם באופן ישר למעט בשלושה מקרים:

זית - נגד עיפות קיצונית - כשמתקשים להרדם - יש לטפטף 4 טיפות מתמצית האם מתחת ללשון.
אגוז - להגנה - מחזק ומגן מידית מפני השפעות חיצוניות שליליות.
אלה - גיוס כוחות ה"אני" לקראת משימה גדולה - לקחת 3 - 2 טיפות מתחת ללשון בלבד!!!
הטיפול בתמציות תמיד מורכב וכולל מספר שלבים כשמטפלים ללא לחיצות על שרירי הגוף בשילוב נשימות עמוקות. שיחות דיאלוגיות ומעקב אחר התפתחות ה"אני" הכרחי לתהליך ובכל זאת יש והתמציות הן שיובילו את האדם - לבדן - להכרה, להולדה, העצמה וחיזוק כוחותיו. תחילה ומשום שהטיפול עוצמתי, משתמשים תמיד, גם כשהטיפול מלווה במדריך אישי, בפורמולה שמכילה תמציות הגנה וחיזוק בלבד. בהמשך הטיפול מוסיפים בהדרגה תמצית לגיוס כוחות ה"אני" כמו שלושת תמציות האלה הארצישראלי שמוזכרות להלן.

 

 

טיפוס נוסף שמשמש את התמציות העתיקות נקשר בתפוז- טיפוס עץ התפוז Orange:

 

טיפוס התפוז המאוזן

אדם חזק שפועל לבדו, לוקח את גורלו בידיו, יסייע לחברו, לחלש שניכר בדרכו, טיפוס חזק מבחינה פיזית ונפשית, עז רוח,ערמומי ואמיץ, אדם בעל כושר ויכולת הישרדות, עמידה מול קשיים ויכול לעמוד בכאב ועייפות פיזית ונפשית. טיפוס התפוז בעל יכולת ארגון לטווח ארוך וקו אסטרטגי מצוין, אדם בעל רצון עז ויכולת לעמוד על שלו. אדם שיודע את שמבקשת נפשו ומגיע להגשמת מאווייו. בת-שבע שהובילה את בנה המשותף עם דוד המלך - אבשלום למלוכה, למרות שהיה צעיר ולא נמנה עם יורשי האצר, פעלה נגד כל הסיכויים והגשימה את רצונה העז. היא דוגמא לתכונות אופיו החזקות של התפוז לנמרצותו, תחכומו ורצונו העז, גם האלה הקדומה איזיס שגלגל החמה בין קרני פרה מצויר על ראשה הפעילה כוח רצון עז, מניפולציות, רגשי אשם, נחישות וערמומיות כדי להחזיר את השלטון לבנה חורוס.

טיפוס התפוז משיג את מבוקשו וכשהוא משתוקק במשרה, תפקיד, בן/בת זוג הוא משיג אותם.

 

טיפוס התפוז - לא מאוזן

אדם חזק מבחינה גופנית, בעל עוצמה כלכלית וכספית שלא מועילים לו בחיי היום יום והוא חש מנוצל דווקא בשל מעמדו הרם. יש והוא מנוצל על-ידי מורה רוחני, יש והוא מנוצל על-ידי דמות סמכותית, קרוב משפחה ויש והוא מנוצל מינית על-ידי מעבידו, רופאו, מפקדו גם אם הוא ממין זכר וגם אם הוא ממין נקבה, אין הוא מתלונן על היותו מנוצל. הוא חש מושפל ואפילו אשם בתחושת השפלתו או שהאירוע הגיע לו כעונש, הוא אינו מתמרד ומקבל את גורלו בהכנעה והבנה. טיפוס התפוז חש כמי שאיבד שליטה על חייו. יש והוא חש אובדן שליטה שגולש אל טרוף אלים והרסני, טיפוס שמסוגל להכות את בן/ת זוגו/ה בטרוף שאוחז בו. אדם שמפספס הזדמנויות אדירות, אדם שקם ופועל בכל פעם מחדש ובכל שיפנה פוקדות אותו צרות ואסונות קשים, אדם שנלחם על אישה וכשזוכה בה נגד כל הסיכויים מאבד אותה כיעקב שרצה את רחל ונשא את לאה. הוא יכול לאבד את כל כספו במשחק הימורים. טיפוס שמתעקש על "להיותו עצמאי" ומוצא עצמו בסיטואציות משעבדות, לא מתגמלת. עובד קשה למען הזולת שאינו מכיר לו טובה.
גבר או אישה בעלי גוף מרשימים, חזק שגבריותו או נשיותה עוברים השפלות ביניהן נשדדות, זרעו נשדד, רחמה, ביציותיה נשדדות, אישה שנחטפה ואולצה לחיות חיים של שיפחה, נער שנחטף, עזב מרצונו את בית הוריו ושועבד תמורת
אוכל ומקום לינה. כשטיפוס התפוז חולה מחלתו קשה ומניפולטיבית לעיתים אף מחלה קשה אבל מקורה ברגשי אשם או ביצירת רגשי אשם בסביבתו. מחלתו מונעת יציאה לחופש, שיפור מעמד, חיזוק שמו הטוב וביטוי לרצון. גברים מקורבים למרכז כוח או נשים שנשואות לבעל כוח רב שאין להם יכולות לקדם בעזרתו דבר.

תמצית טיפוס עץ התפוז Orange מסייעת לאדם שמפספס הזדמנויות, נגד השפלה ורגשי נחיתות. מסייעת בחיזוק קו הרצון של גיל 8 - 7 שנים. רצון שמאופין בהפכפכות, מעבר אל קונפליקטים שלא מאפשרים את מימושו.

 

הטיפול

הטיפול מורכב ונקשר בתורת הדמימות שירון מרגולין הוא נציגה הישראלי הבולט. משתמשים בתמציות ובלחיצות על הגוף במקום בו השרירים מסרבים להשתחרר - מקום זה מכונה דמימה. הדמימה מופיעה גם בתחום הרגש במקום בו האדם חוזר על התנהגויות דומות בסיטואציות דומות כמו במקרים של הטעויות החוזרות על עצמן.

דמימת התפוז מורכבת. חלקיה נקשרים עם דמימת רגשי האשם חלקים אחרים עם ה"אם הגדולה": כוח שפועל על מרחב ה"אני" וביכולתו לבנות ולהרוס, להחיות ולהרוג. מצוי בדמויות האלה הגדולה של מסופוטמיה ושל מצרים למשל בדמותה של איזיס.

דמימת התפוז מופיעה ברגל ימין לפנים, בירך הימנית - באזור דמימת השמחה שבראש הישר femoris Quadriceps בחלקו הלטרלי התיכון של שריר ארבעת הראשים ב femoris Quadriceps (כ 7 ס"מ מתחת לגבששת השת), וברגל שמאל, בירך, בחלקו המדיאלי של השריר החצי קרומי Semimembranosus אחד מ ארבעת הראשים של שריר ה - Hamstring בחלק העליון של השריר מתחת לגבששת השת ועד סוף שליש קו האמצע של הירך השמאלית. לצידי עמוד השדרה התחתון ובכף רגל
ימין באזור האצבע הקטנה מתחת לאצבע הקטנה בשריר כופף הבוהן הקטנה הקצר. הדמימה כוללת כאמור גם את דמימת ה"אם הגדולה" שמופיעה בדלתא של יד שמאל ובצידו הימני/לטרלי של האגן בעכוז התיכוני Gluteus medius.

הערה: באבחון כשלי גוף, כאבים וכד' די לאבחן בשלושה מקומות שנקשרים בדמימה כדי להכריע שמדובר בדמימה זו או אחרת. לדוגמא:
אם אדם פונה אלינו ומתלונן על כאב באצבע הקטנה שמתחת לכף רגלו הימנית, ברגל ימין לפנים בירך, ככף יד מתחת לאגן וכן בגב ההתחתון לצידי עמוד השדרה - לפנינו תופעת התפוז. בתשאול נברר אם האדם עבר חוויה של פספוס הזדמנות שגרמה לו תחושה של רגשי אשם, או אם הוא חש שלא הצליח למלא את רצונו וויתר לגורמים מחוץ
לאישיותו...

פרח התפוז Orange - משמש השראה לטיפוס עץ התפוז. הפרח פורח באביב ופרחיו מפיצים ריח נעים, הגובר לקראת הערב. הפרי שקליפתו החיצונית מחוספסת, ציפתו רכה, עסיסית וטעימה, מבשיל בספטמבר -ינואר. הוא שעומד עומד במרכז הטיפוס הנושא את שמו. התפוז מכונה גם תפוח זהב והובא לישראל מפורטוגל אך מולדתו בהודו ובסין. התפוז מוכר ברפואת הארץ. יהודי עיראק עושים שימוש בקליפת התפוז המיובשת. כותשים את הקליפה בתערובת סוכר ומשתמשים לטיפול בדיכאון וורידים בולטים. מי פרחי התפוז יעילים לנדודי שינה ומיץ התפוז יפה לסובלים מחוסר דם, הצטננות, דלקות חניכיים וריאות.

 

תמצית עץ התפוז

תמצית מקליפת התפוז שמוצתה על-ידי הרתחה נמצאת בשימוש מזה אלף שנים. לוקחים חמישה תפוזים שלמים - ללא מגע יד אדם - שמים בסיר מזכוכית מלא במי גשם צלולים ומרתיחים 5 דקות. משאירים חמש שעות ומסננים. התמצית משמשת תמצית אם. במקור תהליך המיצוי היה שונה. עם הנץ החמה היו אוספים עגלי טל מעל פרי התפוז, ללא מגע יד אדם, סוגרים בכלי זכוכית שקוף, מכניסים לכלי פיסות דקיקות של קליפות תפוז ומניחים בשמש במשך חודש ימים. מסננים בבד עדין - התמצית שנותרה שימשה תמצית אם. התמצית יעילה נגד אובדן שליטה, טרוף אלים והרסני, טיפוס שמפספס הזדמנויות אדירות, אדם שקם ופועל בכל פעם מחדש ובכל שיפנה פוקדות אותו צרות ואסונות קשים, אדם שנלחם על אישה וכשזוכה בה נגד כל הסיכויים מאבד אותה שוב כיעקב שרצה את רחל ונשא את לאה. טיפוס שמתעקש להיותו עצמאי ומוצא עצמו בסיטואציות משעבדות, לא מתגמלת. עובד קשה למען הזולת שאינו מכיר לו טובה. גבר שגבריותו נשדדת, זרעו נלקח ללא ידיעתו לצורך הבאת ילד, מחלה מניפולטיבית - היא לעיתים מחלה קשה ומקורה יצירת רגשי אשם ומניעת יציאה לחופש, מחלה קשה שמקורה בהשפלה ואובדן מעמד, אדם שמאבד את מעמדו ונילחם על שמו הטוב ועל החזרת מעמדו. נגד השפלה ורגשי נחיתות.

 

 

תמצית מי אדמה:

תמצית מי אדמה - לשמירה על תהליכים ממושכים, גמישות ה"אני" וכושר גמישותו. מסייע לאיפוק, שמירה על סודותיו בפני פולשנים שמתמחים ב"הוצאת סודות". לחיזוק תפיסת האחריות על מעשיו ומערכות יחסים אינטימיים.

 

טיפוס מי-אדמה מאוזן

טיפוס שיושב בבית ומתענג על כך, אדם שנהנה מחיי הרגע ומפעולות היומיום במשרד, בבית, במקום סגור. טיפוס חברותי, ניכן בהכנסת אורחים, יזם בעל כושר להתחיל דברים שטווח עשיתם קצר. נהנה מלידתם של דברים חדשים, שמח על בואו של תינוק, מאכל חדש, נהנה מעבודות הבית, אושר הטמון בישיבה משפחתית רגועה ומברך על חידושים.

 

טיפוס מי-אדמה לא מאוזן

טיפוס עליז, קליל, איש חברה, מיני, סקסי, מסוג הדון-ג'ואן שנמשך אחר מקומות חשוכים, חוויות מיניות סוערות שמערערות על שלוות המשפחה. טיפוס רכלן שממהר למכור את סודותיהם של חבריו לאחרים, כשירכל ישמר מאוד שהדברים לא יובילו אליו כאל מקור המידע. הוא רב קסם שמסתיר את היותו אדם לא אמין ואין לו מעצורים מוסריים, הוא לעיתים שקרן, פולשני, חצוף כשחיוך רב קסם על פניו, אין לו מיומנות בעבודות היום-יום, לא יכין לעצמו ארוחה, לא יתפור כפתור שנפרם, אבל ימצא תמיד אישה שתעשה כל אלו למענו גם אם לא יכיר לה תודה. הוא ישכח לשלם חשבון חשמל עד שנותק, וכאמור בעל כריזמה שמשמשת אותו לכיסוי שגיאותיו ומחדליו הרבים, הוא לא לוקח אחריות על כשליו ומתעלם גם מכשלים של אחרים, בשל כך שוגה בהערכותיו האסטרטגיות והקרירה שלו סובלת מתהפוכות והוא סובל אכזבות ומרירות רבה. יש והוא נמשך
אחר הטיפה המרה בצר לו, יש לו כושר להתחדש ולשרוד כחתול הנופל על רגליו התקפות על הקרירה שלו או על מאגר הכנסותיו ורכושו. יש לו פחד גבהים ולעיתים גם סובל מסחרחרות לאחר הצלחה, או הגשמת מאווייו הפנימיים, יש והוא סובל מצלקות, פריחות, פצעים מוגלתיים בעור שלו, הטיפוס אינו רואה את ה"אתה" העומד מולו אלא את דמותו שלו המשתקפת בו וביסודו הדוניסטי, היכל תענוגות יתאים לשמש ביתו. הוא לא נאמן, בשל הימשכות ליבו אחר העונג המזדמן אבל אין בו רוע. הוא "בוגדני" ונחשד פעמים רבות גם שלא בצדק, בבגידה של ממש. הוא מתקשה להיות לבד, לאכול לבד, כשנמצא לבדו יעדיף לאכול סנדויץ' חפוז. הוא לא מקיים מערכות יחסים אינטימיות ארוכות טווח ויעדיף לישון במיטה רחבה, רכה לבדו. כוחו ביחסי מין מזדמנים. הוא אמן המשגל, החנופה לנשים וקידום עיניו, אין בו כאמור רוע אבל יש בו פזרנות נפש שמטעה את ידידיו הרבים והם סולחים לו בשל קסמו הרב. טיפוס מי-אדמה יכול למצוא עצמו לעת זקנה חסר כל, מתגורר ברחוב מששום שכילה את ממונו ואת ממון משפחתו בהימורים ותענוגות החיים. אם יש לו ילדים סביר להניח שנטש אותם והשאיר את אחריות גידולם על כתפי אימו.

 

טיפול בדמימת ה"אם הגדולה", ה"אלה הגדולה":

טיפול בדמימת ה"אם הגדולה" מכונה גם "האלה המשולשת" (בתולה, גבירה, זקנה) נקשר בערנות לקונפליקט שבא על חשבון מימוש הרצון. תמציות האונונגורי שמסייעות כאן מורכבות והבולט שבהן תמצית האדס/פלוטו ותמצית מצמח הבשמת Impatiens שנקשרת בתופעות של זריזות יתר וחוסר סבלנות לזולת האיטי... הבשמת הוא צמח חד-שנתי, בשרני, בעל גבעולים מאדימים, פריחתו בגוון לבן או ורוד תכול. נמצא בשימוש בתמציות באך, שם תמצית מספר 18. גדל בעיקר בגדות
נחלים ותעלות מים. לתמצית אם משתמשים רק בפרחים בגוון תכול בהיר, וממצים בשמש, תמצית מעלי דפנה שמחזקים את כוח הרצון, תמצית אבגר )אגרימוני( שמחזק את תחושת ההווה ומאפשרת ל"אני" להתבונן בנימי נפשו הפנימיים - מסיעת גם בתהליך התשאול, לנשים מוסיפים תמצית מפרחי הנרקיס.

 

נזכיר ברשימה זו עוד תמצית לפני שנביא מספר טיפים - תמצית מעלי הדפנה:

עלי הדפנה ששמם ער אציל - באנגלית Sweet bay באים משיח שיכול להגיע לגובה של עד 7 מטרים ולקוטר של כ - 2 מטרים.
השיח קודש על-ידי אפולו, הוא פורח לקראת סוף האביב. אין ממצים את הפרחים. עלי הדפנה בעלי צבע ירוק כהה, סגלגלים ומחודדים בקצה. הם חלקים ובעלי ריח חזק, נעים. לעלים טעם פיקנטי שמשמש במטבח למאכלי בשר, מרקים, תיבול דגים,
רטבים, וירקות כבושים. ממצים את העלים הצעירים בהם תכולה חומצית גבוהה. טעמם עז וכוחם בפורמולה
אדיר. עלי-הדפנה משמשים ברפואה העממית. תה מחליטת עלי-דפנה בוגרים שיובשו משמש נגד נפיחות מגזים בבטן ומיץ מעלי
הדפנה משכך כאבים בכלל וכאבי אוזניים בפרט משמשים גם לטיפול בפצעי בגרות. תמצית מעלי ער אציל - המכונים עלי דפנה, מחזקת את הקו האסטרטגי, פועלת על תחומי החשיבה ההגיונית ומסיעים בדריכות לקראת משימה, כושר הריכוז,
אסרטיביות, הצלחה לקראת מבחן - התמצית מסייעת בהצלחה רבה בגיוס כוחות ה"אני" ומאפשרת לאדם הלוקח ממנה לעמוד טוב יותר במשימה שבחר לעמוד בה.

תמצית רבת עוצמה נוספת נקשרת בעץ האלה אותו פגשנו במיתוס על אבשלום - בן המלך ששערות ראשו נתפסו בעץ האלה וגרמו למותו.

 

אלה הארצישראלית (Pistacia palaestina):

שיח נשיר ממשפחת האלתיים יש וגדל לעץ שגובהו 8 - 2 מטרים. עלי האלה מלבלבים באביב בגוון אדמדם, ומאדימים סמוך לנשירתם - בראשית החורף. קצות העלים מחודדים (סימן היכר שמבדיל את האלה הארצישראלית מבני מינה האחרים). ממצים בהרתחה את העלים הצעירים ומשתמשים להרחבת עוצמת כוחות הנקבה שב"אני". פרחי האלה הארצישראלית ערוכים בצפיפות באשכולות. הפריחה בחודשים מרס - אפריל. בתמצית מפרחי האלה משתמשים להרחבת עוצמת כוחות הזכר שב"אני". בשרף האלה (נמכר בשוקי התבלינים בעיר העתיקה של ירושלים) שמוצה בהרתחה, משתמשים לאיזון ה"אני", נגד דילמות, מוקצנות רגשית ותחושה שהקרקע בוערת מתחת לרגליים - במקרים בהם ה"אני" חש כעומד בצומת, אובד עצות, רצונו נכבש וחש כמי שהעולם כולו יוצא נגדו והוא נותר בודד ונבגד תמצית זו יעילה במיוחד.
בתקופת המשנה כוחה הוכר על-ידי הדיינים שנהגו לשבת תחת עץ האלה בדיוניהם. האלה זכתה להכרה בכוחותיה בתקופה העתיקה ונחשבה לעץ בעל עוצמה אדירה עוד מימי קדם. תושביה הקדמונים של הארץ גם בני ישראל שהלכו בעקבותיהם עבדו
לאלה והאמינו בכוחותיה הרבים. כוחות האלה וסגולותיה מזכירים את כוחה של האלה הגדולה. משנה שלמה דנה בסוגיית שרף האלה - "אין לועסים מסטיכי (שרף האלה) בשבת" (תוספתא, שבת י"ב ח'). האלה מוכרת ברפואה העממית - שרף האלה נחשב תרופה יעילה נגד צרבת, כאבי בטן וקשיי עיכול. לעיסת עלה של אלה ארצישראלית יפה לשיכוך כאבי שיניים. קליפת העץ שימשה לעצירת שטפי דם מהרחם ודימומים פנימיים. מבשלים 10 גר' של קליפת העץ בליטר מים במשך כמחצית השעה. שותים את המרתח .

 

טיפים

בהתקף חרדה - לטפטף 4 טיפות מתחת ללשון מתמצית אם מפרחי עץ הצפצפה - משתמשים בפרחים הנקביים והזכריים, בענפים צעירים הנושאים עלים צעירים, וממצים ע"י הרתחה ומתמצית אם עץ התפוז.

פחד לפני טיסה - לטפטף כמה דקות לפני עליה על המטוס 4 טיפות מתמצית אם מצמח מימול Mimulus guttatus. צמח חד-שנתי, בעל גבעול חלול. הפרחים צהובים, גדולים יחסית. משתמשים בפרחים, וממצים בשמש ומתמצית משרף האלה הארצישראלית שמוצה בהרתחה, משתמשים ב 4 טיפות מתמצית האם - מטפטפים מתחת ללשון.

תמצית לביישנים - מטפטפים מתחת ללשון 5 פעמים ביום 4 טיפות מפורמולה שמכילה תמציות: מרקפת, מעלי דפנה - Larch ,Centaury ,Laurus nobilis ו Mimulius

לפני מבחן, הופעה - יש להשתמש בפורמולה שמכילה תמציות מ משון לוטמי - פרח צהוב - משתמשים בפרחים וממצים בשמש וכן אגוז המלך - משתמשים בענפים צעירים באורך כ - 15 ס"מ הנושאים עלים צעירים ופרחים נקביים, וממצים ע"י הרתחה וכן 4 טיפות מתמצית עץ התפוז.

למאיים בהתאבדות, למיואש לגמרי ולמתאבד הפוטנציאלי - לתת כל 10 דקות תמציות שמרכיבות את הפורמולה: אלה ארץישראלית, תפוז, חרדל, Gentian- ערבז, ורד בר, וערמון מתוק Sweet chestnut.

למשתעממים - יש להשתמש בפורמולה שמכילה אלה ארץישראלית, פרג, צ'יקורי(עולש) וווילו (ערבה בוכייה)

לתופעות הורמונליות - נגד פצעי בגרות תפוז, פרג, אגוז מלך, חרדל, ותפוח בר.

לביטחון עצמי - עלי דפנה, אורן ולגש - Larch. או שלושת תמציות אלה ארצישראלית ולגש.


לרגשי אשם - לאנשים מלאי טענות, לביקורתיים כלפי אחרים - אורן, דרדר, עולש ועלי דפנה.

לנשים להרפיית כאבי מחזור - חרדל, עולש ואורן.

לאמנים גדולים - ליצירתיות - לעוצמה רוחנית - אורן, רימון, עלי דפנה, לגש - Larch, דרדר.

תמציות נוספות בערכת האונוגורי והן פועלות קסמים. התמציות הובאו לישראל על-ידי ירון מרגולין לאחר שחשף אותן ביפן. באותה תקופה שושי לוי - שלמדה  נטורופתיה ברידמן-ירושלים, הצטרפה וחברה אל מחקריו שכללו חשיפה של תמציות  עתיקות, רישומי תוצאות ושימוש בהן במסגרת קבוצות ניסוי וטיפול בתמציות צמחים.  ירדן שהתמחה אז בצמחי ארץ ישראל יצא עם ירון למספר מסעות בארץ בהם השניים אספו טל מצמחים נדירים, באחד ממסעות אלו, בגליל הצטרפה גם לוי אל השניים. במשך  הזמן החלה גם שושי לוי להשתמש בתמציות האונגורי בעבודתה. כיום השניים  .מסתייעים בהן בטיפול ובקידום אנשים.

 

עלויות

פורמולה אחת - בקבוק של cc 30 -עולה בין 135 - 70 דולרים ברחבי העולם. במכסיקו אפשר להשיג גם פורמולה שמכילה צמחים נדירים ביותר ורבי עוצמה ב 40 דולרים. המחיר משתנה ותלוי תמציות. בדרך כלל פורמולה מכילה 8 - 5 תמציות ואחת מהן של צמח נדיר או מוגן, כשאיזון זה מופר מחירה של הפורמולה יכול להרקיע שחקים. כשהפורמולה מכילה סחלב או ספוג ים וצמח נדיר ומוגן שמיובא ממקומות גידול מיוחדים המחיר מתיקר.
תוספת למחיר תלוי ארץ המוצא של הצמחים. באנגליה למשל הפורמולה זולה בהרבה בשל העדינות האנרגטית של הפורמולה. מסתבר שפורמולה אנגלית וארופאית בכלל חלשה מאוד בהשפעתה ונדרשות פורמולות רבות לטיפול.

הערה: רקפת, סחלב וצמחים נוספים מוגנים ואין לקטוף אותם - לשימוש בתמציות יש להשתמש בצמחים שמגדלים במיוחד לשם כך. משתלת יודפת למשל מתמחה בגידול והפצה של צמחים כאלו.


פורסם לראשונה ע"י Dr. Eduard Bach בתאריך 16-01-04