מאת ירון מרגולין , קבוצת ישראלדנס | IsraelDance

קסמם של הפרחים - תמציות פרחי ד"ר באך - חלק א'

ד"ר אדוארד באך (1886-1936) Dr. Eduard Bach

בשנת 1886 נולד אחד ממייסדי הרפואה ההומיאופתית ואחד האנשים המקוריים ביותר בתחום הרפואה המשלימה ד"ר אדוארד באך. בבתי החרושת של משפחתו פגש את הפועלים ואת חיי העמל הקשים. חיי האנשים שבשולי החברה משכו את ליבו והפעילו בו את מידת הרחמים שהלך ופיתח עם הזמן גם בתורתו הרפואית.

ד"ר אדוארד באך פעל בלונדון והקים בהדרגה שיטה לחיזוק כוחות ה"אני" באמצעות תמציות פרחים. הוא דן עם המטופל התקרב לנפשו, למד על איכויותיו הייחודיות והגיש לו משקה מתמציות פרחים, שיקוי מיוחד שיאפשר לנפשו להתרחב, להגביה מעוף - לפרוח ולצמוח. דרכו של ד"ר באך לא הייתה קלה הוא פסע בעולם אחר משלנו ובאופן טבעי התנגד לשיטת הרפואה שפגש סביבו. עיקר התנגדותו התמקדה בשיטה שהמתבססת על סימפטומים של מחלה. הוא דרש התייחסות ישירה לגורמי המחלה האמיתיים. גורמי המחלה לא נמצאים בסימפטומים, לא בכאב ראש, לא באימפוטנציה, לא בלחץ הדם ולא ברצון לפרק את המשפחה אלא באישיותו ובאופיו הבסיסי של האדם. במהלך טיפול נכון הסימפטומים נעלמים. כאב הראש, חום גבוה, שלשולים או בחילות נעלמים אלא שבאך הבין כבר אז שהעלמות סימפטומים אינם סוף תהליך ריפוי אלא רק תחילתו.

אדוארד באך מצא כי ישנו קשר ישיר בין חיי עבודה קשים שפגש בקרב עובדיו של אביו ותחלואי העמלים. בהרהוריו חשב להיות רופא כבר בגיל צעיר ונראה שחשק לבוא ולסייע לפועלים שפגש בילדותו. אחת מתגליותיו הראשונות בתחום הרפואה היה מחזוריות המחלות. ד"ר באך הבחין שהפונים שבים ונזקקים לאותה תרופה שוב ושוב ושאל כיצד יתכן זאת. האם המחלה לא נעלמה?!

באך לא נרתע מגילוייו ומהבחנתו שאיש לא שם לב אליה קודם לכן במערב: טיפול התרופה נעשה רק בסימפטומים שמתעוררים עקב המחלה. לא בסיבות שהולידו את המחלה. הסימפטומים נעלמים בטיפול אבל המחלה נשארת בנפש ולכן הסימפטומים שלה שבים לאחר תקופת מה.

חיי העמלים הקשים, נטולי העונג וההרמוניה נותרו מאחור. הם לא נלקחו בחשבון כגורם אפשרי לחולי, להופעת הסימפטומים ואיש לא טיפל בהם בתחום הרפואה. איכות חיים רדודה לא נחשבה עד להופעת באך על הבמה הרפואית גורם מחלה גם תחושת חוסר בטחון כלכלי, אישי או נוקשות האדם, קושי בקבלת החלטות, רגשי האשמה, ייאוש, פחד, מניפולציות שמביאות אדם לפעול בניגוד לרצונו, תחושות אי נוחות כללית, תסכול מתמשך וכעס...

איש לא ייחס משמעות לקשר שבין ירידה בחיוניות האדם ואורך החיים המכוסה בענן של כעס, עצבנות שמתמשכת לאורך זמן, חיים בצל של נמהרות מתמדת, עקשנות וקשיות עורף... אך באך שהיה מהפכן בגישתו דווקא ייחס לכל אלו חשיבות רבה ומצא בהם מעוררי מחלה ויוצרי כשל של המערכת השומרת על בריאות הגוף. איכות חיים רעועה היא מה שמוביל אל המחלה.

האיכויות שתופעות רגשיות כגון פחד, כעס, גאווה, תחושת בצע, ייאוש ודיכאון מעוררות במחזוריות מסוימת בחיי האדם או שולטות בו היו בעיניו בעלות משמעות טיפולית. באך ראה באלו תופעות שמרוקנות אדם מחיוניותו וזו פוגעת בכשריו לשרוד.

בעקבות ממצאיו באך קבע שמחלה איננה תופעה חומרית והיא לא תמוגר בגישה חומרית. מחלה היא חוסר הרמוניה בין גוף לנפש.

מחלה היא קונפליקט בין כוחות ה"אני", בין הרגש, השכל והגוף.

ד"ר אדוארד באך האמין באהבה אוניברסאלית. למשל כשד"ר באך דיבר על האדר המצוי HOLLY הוא אמר: "תרופת ה HOLLY מגינה עלינו מכל דבר שאינו אהבה אוניברסאלית".1. רעיון האהבה האוניברסאלית מככב במשנתו של יהודה אברבנאל מחבר ה"שיחות על אהבה" "כל הברואים - היסודות - קשורים ביניהם על-ידי האהבה" כתב אברבנאל (עוד על כך ראה להלן בדיון על ה"אהבה" שמופיע לפני תמצית מס' 8 צ'יקורי ).

לפי דעתו של באך, המפתח לאושר נמצא במסוגלותו של האדם לחבור לרעיון האהבה הכללית - "לאהוב את עצמך ואת הסובבים אותך". אהבה היא הכוח החזק ביותר ביקום ובעזרתו ניתן לקבל אושר ובריאות ובעזרתו ניתן על-פי באך לרפא מחלות.

כדי להגיע לריפוי על-פי אדוארד באך, יש לטפח, לאפשר ולעודד תחילה את צמיחתה של הנפש. אפילו שבר ביד משמש לדעתו ליציאת מחלה עקב כשיים נפשיים. השבר יכול לנבוע מהתנהלות מניפולטיבית, היד נשברה כדי לבלום משהו מלעזוב , כדי לגרום ל"אתה" לטפל ב"אני".

יחד עם זאת ישנו מצב בו נדרש באך לתת מענה מידית לבעיה שנוצרה. לצורך מענה מיידי וטיפול בסימפטומים הרכיב באך תרופה סימפטומאטית. תמצית מפרחים שמגיבה לאירוע החיצוני. למקרה שמתרחש כאן ועכשיו. תמציות כאלו מכונות תמציות מצב והן בהחלט קיימות גם אצל ד"ר באך ופועלות על החלקים החיצוניים של הנפש, למשל: תמצית מעץ הבוקיצה ELM - היא תמצית מספר 11 במניין תמציות באך - פועלת מידית. משתמשים בה לטיפול באנשים שלוקחים על עצמם יותר מיכולתם והתמוטטו. גם תמצית מפרחי עץ הזית OLIVE - תמצית מספר 32 במניין תמציות באך פועלת מידית. פרחי הזית משמשים נגד עייפות. ROCK ROSE - 62 - תמצית מצב לפאניקה והיסטריה גם היא פועלת מידית - משתמשים בה להרגעה מידית. המיוחד בגישתו של באך היה בכך שלאחר שהוא נתן מענה לבעיה שהתעוררה מידית -הגיב על הסימפטומים בעזרת תמציות המצב שיצר לא פסק מהמלאכה הטיפולית אלא להפך רק לאחר שהאדם נרגע וקיבל מענה מידי לבעיה שנגלתה הוא ממשיך לטפל באדם. בשיטת ד"ר באך מטפלים בשורש הבעיה, בחיזוק כוחות האהבה הכללית, ברגשות התסכול המתמשך אולי בצורך לקבל תשומת לב באותם חסרים וליקויים שבנפש פנימה שהולידו את הסימפטומים של העיפות הגדולה, את שבר היד, את ההיסטריה או את רגשי האשם. בטיפול בשבר בלבד והיעלמות הסדק בעצם מתרחשת גם נעילה של הגורמים האמיתיים להופעת הסימפטום. הם שהובילו לשבר. איחוי העצם מחדש הוא בהחלט דבר מצוין ומוכיח על אבחון סימפטומאטי נכון אבל הוא לא סימן לסיום תהליך הטיפול, אלא להיפך, כאן הטיפול רק מתחיל.

הגילויים הללו הביאו את ד"ר באך אל לימודי רפואה. הוא היה רופא, בקטריולוג, הומיאופת, מדען ודוקטור כבוד בפילוסופיה. משפנה אל ההומיאופתיה הקלאסית. רפואה שכוללת בתהליך שיבת ה"אני" אל מצבו התקין גם את מרחב הרגשות וגם את מרחב הגוף החל מוצא אדוארד באך את דרכו.

תחום הרפואה המשלימה, כפי שמכונה בימנו - היה תחנתו הבאה של ד"ר באך אלא שהוא לא סיפק את סקרנותו. מורכבות הטיפול וקשירת האדם לחוקי התנהגות חדשים ולתזונה שלא הייתה חלק מתרבותו נראו לו מוזרים ועוררו בו התנגדות.

באך היה אדם אופטימי "סבל זה לא יעבור עד שהשיעור שהוא מביא לאדם לא ילמד" כתב באך בספרו גם "שום מצב לא צריך לייאש אדם כי הנשמה אינה חסרת תקווה". נאמן לתפיסת עולמו החיובית החליט באך להמשיך בחיפושיו אחר דרך ההרמוניה. הוא רצה ללכת על השביל שמחזיר ל"אני" את איכות חייו, לפעול באמצעות שיטה שתשלב בין הגוף והנפש. לשם כך הגדיר מחלה כמצב של חוסר הרמוניה בין הגוף והנפש. הטיפול בתמציות באך מקשר וכולל את מכלול ה"אני" את המרחב החושב, את המרחב המרגיש ואת המרחב שניקו הורניציאנו כינה בספרו ה"אני הגמיש" המרחב הביולוגי - את הגוף.

תהליך גילוי התרופה של באך נותר סמוי מהעין. יש שטוענים שהיה זה תהליך מקרי, אחרים מדברים על חקר וניסיון מדעי ויש הרואים בו אדם בעל כוחות תקשור שהובילו אותו הישר אל מסקנותיו. כתביו של באך לא נותרו. הוא השמיד אותם ותהליך גילוי התמציות - "התרופה" נותר עלום. דיויד לורד שנרפא ממחלת האסטמה בעזרת טיפול בתמציות באך, כותב בספרו משנת 9991 "תמציות פרחי באך אבחון וטיפול" כי נדהם לגלות את הדמיון הרב בים 38 תמציותיו של באך ובין המתואר בספר על הגבירה אונוגורו שנכתב ביפן לפני אלף שנים. בתמצית משיזף הדובדבן השתמשה הגבירה אונוגורו כדי לשכנע אותו (המאהב שבגד בה) לאבד את שפיותו ... "כשראתה הגבירה שהביאה אותו לסף המוכנות,הוסיפה שתי טיפות מתמצית התפוח"... חור המנעול - נער הכר של הגבירה אונוגורו

ברבות השנים החלו תלמידים שונים לפתח את השיטה אל אופקים רחבים יותר. תמי נתנזון למשל, פועלת בישראל, היא ארגנה את התהליך בצורה מבריקה ממש. נתנזון הכניסה את הטיפול מתוך ניסיון של 51 שנות טיפול והוראה למסגרת מיוחדת במינה. מסגרת זו מאפשרת בעזרת הרכב מיוחד של פורמולת מתמציות באך להקנות לאדם המטופל איכות חיים והגנה לאורך כל הטיפול. גישה אחרת היא של התרפיסט הכותב שורות אלו (ירון מרגולין). כתלמיד של נתנזון וממשיך דרכה הייתי למעשה הראשון בישראל ששילב בטיפול את תמציות האבנגורי שמקורן ביפן העתיקה. תלמידתי בתחום זה שושי לוי שהשתלמה אצל נתנזון ומאוחר יותר גם אצלי הצטרפה והחלה החל משנת 5002 לערך, להשתמש בתמציות שמקורן ביפן העתיקה. תחילת השימוש שלי בתמציות האבנגורי היה לאחר מחקר ממושך וידידי הגלילי שהכיר כבר אז את צמחי ארץ ישראל סייע לי רבות בזיהוי צמחים שהיו בשימוש בערכת האבנגורי המקורית הצומחים בישראל. בערכת האבנגורי תמציות לחיזוק ה"אני" הגברי וה"אני" הנשי. בכל אדם פועלים כוחות באיכויות אנרגטיות שונות. אנשי המזרח הרחוק מכנים אותם ין ויאנג ואלו שאינם יין ואינם יאנג. במסורת המערבית מכונים אור צל וספק. פרא אציל וכוח מאלף שמנסה לרתום אותם לכיוון אחד גם זכר, נקבה וכוח אנדרוגני שהוא דו מיני. אני משתמש לצרכי טיפול בהגדרה האחרונה. היגיון, אסטרטגיה, לוחות זמנים, ארגון תקציב וסדרי פעולה נקשרים בכוחות זכריים ואילו מחשבה מרחבית, התלהבות, תובנה למרחב, טקטיקה ויזמות נקשרים בכוחות נקביים.

כוחות ה"אני" שלושה: חלקם כוחות בראשיתיים. הם יונקים השראה מהאם - כוחות אלו במהותם יינים כלומר איכות האנרגיה שלהם נקבית או נשית והם פועלים מרחבית. חלקם מונעים מכוח אחר ושונה הם יאנגיים כלומר איכות האנרגיה שלהם זכרית או גברית והם פועלים נקודתית או ביכולתם להוביל ולחבר הישר אל נקודה אחת ברורה בחלל. השראה לצמיחתם ב"אני" באה מדמות האב והכוח השלישי מבין כוחות הנפש הוא כוח אמצעי שנע ועובר ביניהם הוא כוחו של המעבר, איכותו האנרגטית דו-מינית או אנדרוגינית. איכותו האנרגטית לא יין ולא יאנג. (עוד על כך בספרי "מיתוסים ודמימות").

תמציות מעלי צמח הלסף שגדל בואדי חממי שבדרום סיני, תמצית מפרחי הער אציל - ששמו העממי עלי דפנה ובאנגלית bay Sweet ותמציות מעץ האלה הארצישראלית - משמשות לחיזוק כוחות הגבר באדם ואילו המרחב הנשי שבאישיות האדם מקבל עידוד ותמיכה בעזרת תמציות מעץ האלה הארצישראלית, מפרח הנרקיס, מהאטד הערבי בערבית אנראר ובאנגלית Lycium shawii 2 , מפרחי עץ התפוז והרקפת.

הושינגטוניה החוטית וחבצלת החוף מאזנים ומאפשרים לאדם לעבור מאור לחושך ולהתגבר על הספקות, פחד משינויים או פחד מקיבעון.

שושי לוי

לצורך חקר אנרגיית צמחי האונגורי שצומחים בישראל משכימים לאסוף טל מהצמחים הנדירים
בתמונה שושי לוי - שהתמחתה בהכנת התמציות

במהלך המחקר בתמציות נחשפו עשרות סטודנטים, נערים גברים ונשים בגיל העמידה שנחלקו לשתי קבוצות. קבוצת ביקורת של 03 איש קיבלה פורמולה נטולת תמצית וקבוצת בוחן בת 03 איש קיבלה פורמולה עם תמצית. במשך חודש וחצי נחשפו הקבוצות לתהליך שכלל תשאול וניהול יומן. התהליך חזר על עצמו שלוש פעמים לאורך שנתיים. לאחר מיון התוצאות בקרב 09 איש שלקחו מהתמציות והשוואה עם 09 אנשים שלא לקחו מהתמציות הגעתי למסקנה בדבר העצמת כוחות הנקבה בעזרת תמציות מעץ האלה הארצישראלית, מפרח הנרקיס ומפרחי עץ התפוז בנפש המטופלים-האסיסטנטים למחקר.

כוחות הזכר מועצמים בעזרת תמציות מעלי צמח הלסף, תמצית מפרחי הער אציל והאלה הארצישראלית. הושינגטוניה החוטית, שרף אלה ארצישראלית וחבצלת החוף מאזנים ומאפשרים לאדם לעבור מאור לחושך ולהתגבר על הספקות, פחד משינויים או פחד מקיבעון.

המחקר גילה תופעה מדהימה בקשר לשרף האלה הארצישראלית (השרף נמכר בשוקי התבלינים בעיר העתיקה של ירושלים). שרף האלה הארצישראלית שמוצה בהרתחה, נמצא מתאים לחיזוק כוחות המעבר והכוחות האנדרוגיניים שב"אני". לאיזון ה"אני", נגד דילמות, נגד תופעות של קיצוניות רגשית ותחושה שהקרקע בוערת מתחת לרגליים - במקרים בהם ה"אני" חש כעומד בצומת, תקוע, מלא ספקות, אובד עצות, שרצונו נכבש והוא חש כמי שהעולם כולו יוצא נגדו והוא נותר בודד ונבגד התמצית עשתה פלאים. תמצית זו יעילה במיוחד בטיפול בתופעות גבוליות באנשים ששום פתרון לא משביע את רצונם, שכל הצעה שתתן להם במהלך הטיפול היא כן,... אבל...

גיליתי שבמקרים מסוימים נכון להוסיף לפורמולה של אישה תמציות לחיזוק כוח הגבר ובמקרים אחרים לגבר תמציות לחיזוק כוחות נשיים. במקרים אחרים השתמשתי בתמציות לחיזוק הכוח הנשי בנשים כולל נערות בגיל ההתבגרות. השתמשתי להעצמת כוחות הזכר בטיפול בנערים ובגברים בתמציות לחיזוק כוחות הגבר. בתחום הקרירה מצאתי שתמציות לחיזוק כוח האישה מסייעות לנשים באותה מידה שתמציות לחיזוק כוח הזכר מסייעות לגברים. עוד על כך ראה בספרי "מיתוסים ודמימות".

 

גישות טיפוליות שונות בתמציות פרחי ד"ר באך

ד"ר באך מצא דרך לעבור מכשולים אישיים, חברתיים וגופניים על-ידי תחזוקה של מרחב הרגשות. שיפור שמוביל לחיזוק הנפש. בעזרת תמציותיו הוא מכוון אל תוככי נפשו של האדם, ממלא את הנפש חיוניות, כוח חיים ועל-ידי כך מטפל בנפש האדם, בהתנהלותו בחייו ובמצבו התקין של גופו. דומה כאילו התמצית חודרת למעמקי הנפש ומתוכה היא מסייעת לחסל את המחלה, להעצים את כוחות הפעולה, את כוחות המחשבה, את היוזמה וכושר ההישרדות. בהחזרת החיוניות לגוף מטפלת הנפש שקשורה בגוף. התמצית פונה אל הנפש ומעשירה את כוחותיה. יש להתאים לכל נפש, לכל אדם, לכל אופי תמצית הולמת - במקרים מסוימים יותאמו גם 21 - 01 תמציות שונות. אלא שבפורמולה או במבחנת תרסיס כנהוג בתמציות האונגורי יוכנסו לא יותר מ 8 תמציות. כלומר מחלקים את התמציות המיועדות לטיפול בפורמולות שונות. פורמולות שמיועדות לטיפול ספציפי ניתנות לאדם על-פי סדר שמותאם לאישיותו, לקצב הבראתו ולקצב התעצמות כוחותיו. התמצית מעשירה את כוחות הנפש הפנימיים והנפש מעודדת ומטפחת את הגוף את כוחות ההבראה ומבטלת את המחלה. ככל שיורחב מספר התמציות שבמבחנה יואט התהליך. תמצית בודדה ברוב המקרים מתאימה יותר למחקר - כך אפשר לעקוב אחר התופעות שהיא מיילדת אבל בטיפול הדבר מקשה בשל הריאקציות שיכולות להיות מאוד קשות. למשל, תמצית הCRAB APPLE וגם תמצית מס' 92 נץ החלב STAR OF BET KEHEM הן תמציות עומק שפועלות בעוצמה מאוד גדולה והריאקציות שלהן יכולות להיות מאוד קשות: בכי לא סביר, הקאות ממושכות, שלשול חזק וכאבי בטן איומים.

ד"ר דורית זילברמן מאשרת את ממצאיו של באך ואומרת אומרת: "פרחי באך אלה תמציות אנרגטיות להבדיל מתמציות כימיות של צמחים המשפיעים השפעה מרפאה בייחוד על רגשותינו".

תחילת הטיפול בתמציות פרחים מסוג תמציות באך, הערכה הישראלית שפיתחתי או הערכה העתיקה שפותחה ביפן ה"אבנגורי" נוגע בביטחון האישי של האדם. ביטחון אישי בא לידי ביטוי גם כשמדובר באדם בריא שפונה לטיפול רק כדי לשכלל את יכולתו או להעצים את כוחותיו כדי להצליח במשימה שלקח על עצמו וגם במקרה של אדם חולה הבא להבריא ובשלב מאוחר יותר גם לממש את רצונו ולהצליח יותר בחייו מבעבר.

הטיפול בתמציות מחזק את תחושת הביטחון וגם את כוחות האהבה שקשורים בחייו. הלסף למשל תמצית מס' 04 במניין תמציות ארץ ישראל והערכה של מרגולין- אבנגורי - מקנה אהבת אב בסיסית בנפש האדם. התמצית מאפשרת לכוחות ה"אני" להבהיר את רעיונותיו, להכיר בהם ולפעול על האדם כך שיבואו לידי מימוש. עולש - צ'יקורי3תמצית מס' 8 במניין הערכה הארץ ישראלית, במניין תמציות באך ובמניין הערכה העתיקה שמקורה ביפן ומכונה "האבנגורי" שונה ממנה במהותה. גם הצ'יקורי היא תמצית שמקנה תחושה של אהבה אלא שהיא מקנה אהבה אחרת שמקורה באהבת אם. מדובר כאן באהבה בסיסית, מעין החיבוק של האם היולדת את הילד שנמצא עדיין בעריסה. תמצית זו מאפשר לאדם להתלהב וליזום פעולות בהתאם לרעיונותיו. בעזרת שתי תמציות הבסיס לאהבה: לסף וצ'יקורי האדם מרגיע את הנפש שבכלי האנושי = הגוף, מתמלא באנרגיה יש הטוענים שהוא מתמלא באור ואחרים ישתמשו ב"חיונית" או ויטאליות שעיקרה ומקורה ב"אהבה". ד"ר באך מצא שאדם רגוע, שביטחונו העצמי שב אליו והוא חש מוגן ואהוב מבריא מהר יותר וכאביו פוחתים לכן, הוא פונה אל בטחונו העצמי תחילה, אל מקורות אהבתו ואם הוא מוצא שם חוסר הוא משתדל למלאו.

האהבה מחולקת באיכויותיה בנפש על-פי מקורותיה. הלסף מחזק את האהבה הגברית. אהבה שנקשרת באב ובונה את החלק הזכרי של אישיות האדם האוהבת והצ'יקורי מחזקת את האהבה הנשית שמקורה באם.

החידוש שבשיטה הישראלית נמצא בתמציות לחיזוק החלק היאנגי של האישיות בכלל ובמיוחד בחיזוק האישיות הזכרית שאוהבת. בעידוד צמיחת כוחות היאנג שב"אני" מתווספת אנרגיה יקרה וחשובה להתפתחות הילד, הנער והגבר. חלק מהאנרגיה הנדרשת במימוש הרצון, הגשמת משאלות לב חיזוק הקו האסטרטגי והיצמדות הנפש למטרה והשגתה נקשר בלסף. כוחות היאנג שבלסף הממוצה הם כוחות שאיכותם נחשבת גברית, זכרית, אסרטיבית, הגיונית ומאפשרת להשיג מטרות. נקשרת בתודעה ממוקדת. באהבת אב. כוחות אלו מועטים בערכה שד"ר באך פיתח ומכאן חשיבות הערכה הישראלית חידוש שהוכנס לאונגורי.

כוחות ה"אני" הנשי שנקשרים באהבה נשית - בצ'יקורי, באלה הארצישראלית ובתמצית מעץ התפוז נקשרים בגמישות, ביוזמה ובהשראה אמנותית, במחשבה מרחבית בכושר ראיה שוויונית של פרטים במרחב, בתודעה דיפוזית וביצירתיות גם חלקם בערכה של באך מועט לכן יותר ויותר מטפלים עוברים להשתמש בערכה שמכונה אבנגורי והיא כוללת גם את התמציות העתיקות שפותחו ביפן העתיקה על-ידי הגבירה אונוגורו וגם תמציות הערכה הארץ ישראלית ו 83 התמציות שד"ר באך חשף.

תמציות לחיזוק הכוחות הגבריים והנשיים פועלות בדרך דומה לתמציות באך המיוחד שבהן נמדד בכך שאין הן נוגעות כלל במחלה הן לא תמציות מצב אלא "כוחות" שמרימים את האדם הבריא ומובילים אותו בתחומי ההגשמה אל ייעודו או אל המטרה שחלם להגיע אליה. אדם שפועל בהשפעת התמציות לחיזוק כוחות ה"אני" מסתייע בפורמולות כדי להרים את ה"אני" שלו כשהוא בריא. הוא אדם שמצליח ומאפשר לעצמו להתחבר אל המטרה שהציב בפני עצמו בנינוחות. הכול מדברים על האדם שמנצל 01 - 54 אחוזים מכוחותיו, מהפוטנציאל שלו - התמציות מסייעות לו לשכלל ולפתח את הפוטנציאל שנולד עימו ובזה יופיין וקסמן.

התגובה השכיחה לתמציות קשורה בפעולתן העדינה כאילו והן פועלות מאחורי הקלעים. תגובה שנקשרת גם בטיפוס הערבה הבוכייה הווילו שנמנית על תמציות לאהבה או לתמצית משרף האלה הארצישראלית כן, נכון מאוד... אבל... "לא יכול להיות שהן אלו שפעלו עלי והובילו להצלחתי". ובכל זאת ובעזרת תשאול שנסוב סביב השינויים שהאדם עבר - שבה ומתעוררת תדהמה אופיינית למטופל והכרה הדרגתית שהשינוי חל והוא התחיל להתרחש בכיוון הרצוי רק לאחר שהאדם החל בטיפול בתמציות שהוזכרו לעיל.

גישה אחרת ושונה נהוגה ב"מדיסין", שם מחנכים לתת לתלמיד, למטופל, במשך שלושה שבועות להתנסות תחת השפעת תמצית אחת. למשל תחת תמצית מס' 51 HOLLY 4]כדי לפנות את ה"אני" מכעסים שמכסים עליו, לאחר מכן הוא נחשף במשך שלושה שבועות לתמצית מס' 1 AGRIMONY כדי להוריד מסכות ולבסוף הוא נחשף להשפעת5 S.O.B גם כאן למשך שלושה שבועות. בהשפעת ה"סטאר" (S.O.B) תמצית מס' 92 מפרח נץ החלב האדם כאילו מפנה את הערוצים שנתפסו באישיותו על-ידי טראומות שעבר. התמצית מנקה את ה"אני" מטראומות ומאפשר למטפל להיכנס פנימה.

נתנזון מותיקי המטפלים בשיטת באך בישראל ומורה מזה 51 שנים, מלמדת במכללת רידמן שבירושלים. היא מתחילה בטיפול בחיזוק הביטחון העצמי של האדם. נתנזון מדגישה את רגישות האדם שמטופל, הטיפול באדם חייב להיות עדין ומאפשר לאורך 6 חודשים לבנות תהליך שמוציא את המיוחדות של האדם ומאפשר לה להתפתח. לשם כך היא מרבה להשתמש בתמצית הרביעית - דרדר - CENTAURY - שנקשרת באהבת האם, בחיבוק הראשון של האם המחבקת את הינוקא שזה עתה נולד. התמצית מרעננת את החיבוק הראשון ומאפשרת לאדם לחוש בו מבפנים ולבנות סביבו תחושה מוגנת, ביטחון עצמי ונכונות להיענות לתיקון ה"אני", לטיפול.

מאותה סיבה נתנזון מרבה להשתמש בלרג' לגש - LARCH התמצית מס ' 91 במניין תמציותיו של ד"ר באך - תמצית שמחזקת את עמוד השדרה הרוחני של ה"אני" פעולתה דומה לדעת נתנזון לקרן אור שחודרת פנימה לופתת את מרכז הנפש וגורמת לאדם לחוש כאילו כוחו של עמוד השדרה שלו חזר אליו והוא הועמד במקומו ומאפשרת לו לחוש שיש לו על מי להישען. ביטחונו בכוחותיו הפנימיים שב אליו והוא נענה לטיפול. גם התמצית מס 33 אגוז - WALNUT שייכת לפורמולת היסוד של תמי נתנזון. התמצית ככל תמציות באך בעלת יכולת אנרגטית מיוחדת במינה יש לה כוח ויכולת לעטוף את האדם מבחוץ ולגונן עליו מהשפעות שונות שבאות אליו מבחוץ. התמצית יוצרת מרחק וניתוק מהשפעות שליליות ומאפשרת למטופל להתחבר עם הטיפול ולחוש בתהליך כמי שיש לו אמון בסביבה הטיפולית.

כאחד מתלמידי נתנזון לפרחי באך, אני צועד אחריה ומוסיף לפורמולת הבסיס תמציות לחיזוק ה"אני" הנשי (מעץ האלה הארצישראלית, מפרח הנרקיס, מפרחי עץ התפוז, הנרקיס, האטד הערבי והרקפת) והגברי. (תמציות מעלי צמח הלסף שגדל בוואדי חממי שבדרום סיני, תמצית מפרחי הער אציל והאלה הארצישראלית).

ספרו הראשון של אדוארד באך "רפא את עצמך" Heal Thyself)) יצא לאור בשנת 1391 שנתיים אחריו יצא לאור ספרו "שנים עשר תרופות The Twelve Healers) ") 6 במאמריו פרסם את ממצאיו בדבר יחסי הגומלין בין אב הטיפוס והמצבים הרגשיים והנפשיים העלולים לגרום למחלות גופניות. דברים שהיוו למעשה מהפכה בעולם הרפואה הפסיכוסומאטית.

ד"ר באך הגיע להבנה שחלק מריפוי המחלה מקורו באב טיפוס אליו משתייך האדם המבקש טיפול. לפי ד"ר באך כל מחלה, ולפחות מחלות כרוניות, משתלטת על האדם על פי הטיפוס אליו הוא משתייך ושולטת בנוכחותה גם על מצבי הרוח שלו. בגישתו זו הוא ממשיך למעשה את גישתו של היפוקראטס.

הראשון שדן בתחום זה היה כאמור הרופא הנודע היפוקראטס (064-773 לפני הספירה Hippokrates). תורתו הייתה בשימושו של הרופא היווני העתיק גאלנוס שחי ברומא (131-102 לספירה) והיה שם הרופא היווני המפורסם ביותר. השפעתו הייתה גדולה מאוד על תקופת ימי-הביניים. תורתם של היפוקראטס וגלאנוס ידועה בשם תורת ארבעת הטמפרמנטים (ארבעת המזגים). תורה זו ראשונה לסדר את שפע התופעות ולמיינן סביב טיפוסי יסוד, מכונה גם טיפולוגיה7.


38 תמציות

באך גילה 38 תמציות מפרחים, ענפים שמקורן בעשבים, שיחים ועצים. תמציות אלו הן למעשה תרופות שמקורן בפרחים ובכוחן לשפר את כוחות ה"אני" ולחשוף את ה"אני" האמיתי מתוך רובדי המחלה שתקפה אותו. נוספת על 83 התמציות פורמולה בשם רסקיו - "תמצית ההצלה". היא שילוב של מספר תמציות והן משמשת להרגעה במצבי לחץ, להתמודדות עם הלם, תאונה או פציעה וחרדות יומיומיות. תמצית ההצלה היא פורמולה שד"ר באך הכין בעצמו.

בערכת האבנגורי פורמולות נוספות לקשיי מעבר - מתאימה לילדים שעוברים מהגן לבית-הספר, לילדים שעוברים עיר ולמבוגרים שמתקשים במעברים בחיים, פורמולה לפחד לפני טיסה, לפחד קהל, פורמולה למתקשים לישון, פורמולה לאנשים שמתעצבנים מהר. פורמולות שמיועדות לחיזוק הביטחון העצמי, לסיוע בהצלחה בלימודים, לסיוע בארגון סדר יום, פורמולה לאנשים תקועים שרוצים להחזיר את היזמות לחייהם, לתיקון מערכות יחסים בין אישיות ועוד...

חלק מ 38 התמציות מכונות תמציות מצב, אשר מטפלות במצב בו האדם נמצא וחלקן תמציות טיפוס, אשר מיועדות לטפל בבעיות אופי, שהן שורשיות יותר והטיפול בהן ממושך ועמוק יותר. באך חילק את התמציות ואת טיפוסי האישיות שנקשרים בהן ל 7 קבוצות בהן שולט הרגש, והן: פחד, חוסר ביטחון או חוסר החלטה, חוסר עניין בהווה, בדידות ורגישות יתר להשפעות חיצוניות, דיכאון וייאוש, ודאגה מוגזמת לרווחת האחר. התמציות מותאמות לפי אבות טיפוס אלה, ואף נחלקות לתת קבוצות. באך טוען כי הבעיות הבסיסיות ביותר של האדם, המביאות למצבים פיזיים קשים (מחלות) הן גאווה, שנאה, אגוצנטריות, חוסר יציבות ובצע.

גאווה, לדוגמא היא בעצם יהירות ונוקשות המחשבה, אשר תתבטא בנוקשות הגוף, או תאוות בצע והתנשאות יביאו את האדם להיות עבד לגופו.

מבין 83 התמציות מבחינים אפוא, בתמציות שמיועדות לחיזוק בטחון עצמי, שפועלות להרגעה, תמציות שעובדות על פחדים או מטפלות בייאוש ובדיכאון. ישנן תמציות שנקשרות בלוחות זמנים אחרות באות ומסייעות לתהליך או מזרזות אותו.

בכוחן של התמציות לפעול על האדם ולהוציאו לרחבי העולם כפי שהוא על-פי טבעו משל היה בעל מסכה, או עיר בצורה וחומה סביבה. חומה כה גבוהה שאיש לא חודר אותה ומאחוריה חי ומסתתר "אני" שאיש לא מבחין בו. הוא נחבא מאחוריה או מאחורי קליפות "בצל". בצל שקליפותיו ניתנות לקילוף בזו אחר זו והתמציות מאפשרות להן להתקלף ולחשוף אותו. כוחן של התמציות רב. הן מתגמלות את האדם ומאפשרות לו להוריד בעטיין את החומה ואת המסכה או את הקליפות שכיסו עליו.

על פי גישתו של ד"ר באך המחלה הגופנית היא כאמור רק סימפטום לחוסר איזון בין אב הטיפוס הנפשי ואירועי חיים ומצב נפשי או רוחני שכיסה על כוחותיו הטבעיים של ה"אני" האמיתי. ה"אני" חושק בחופש, הוא רוצה להתחבר אל ה"אהבה הכללית" ולהשתחרר מהחומה שסובבת אותו - בכוחה של התמצית הטבעית להחזיר לאדם את מצב האיזון.

להשלמת הטיפול יש להוציא מהגוף מתחים שאין התמצית מצליחה להתגבר עליהם. מתחים אלו הם מצב של "ארגון שרירי מקובע" מכונים דמימות.

ד"ר אידה רולף 6981 9791- Rolf Ida - פיסיולוגית (physiologist ) ילידת ניו-יורק ונושאת תואר ד"ר לביולוגיה מאוניברסיטת קולומביה, למדה כימיה ופיזיקה של הגרעין, אוסטיאופטיה ויוגה חשפה את התופעה. משחזרה רולף בשנות ה 30 מלימודי הפיזיקה בשוויץ היא החלה לחקור במשך שנים רבות את מבנה התא ואת רקמות השרירים. רולף התגייסה לסייע לתחלואי אנשים, הדריכה מדריכים ומטפלים בשיטת הגישטלת (Gestalt Therapy ) ופרסמה מאמרים בתחום. רולף הגיעה להבחנה שטראומות פיסיות ורגשיות נוטות לכווץ את רקמות השרירים ורקמות החיבור בגוף. היא מכנה מצב זה "ארגון שרירי מקובע" מצב שמבטא נוקשות מתמשכת של הגוף, דמימה שתורמת לצמצום טווח התנועה והרגישות. הארגון השרירי נעשה כאמור מקובע - דמימה, זאת אם הפרט נחשף לחוויה עזה כפחד, צער או כעס. כיום ידוע שמקור הדמימה רחב והיא נקשרת גם עם כרונולוגיה התפתחותית, אכזבות מתמשכות אי מילוי משאלות לב, סטייה מתוכניות, רגשי אשם מתמשכים או רגש נחיתות גם עקה הצפה רגשית והצלחה מהירה מן הצפוי. רולף מסבירה במאמרה משנת 3691: "כמה שרירים מתקצרים ומתעבים, באחרים פולשת רקמת חיבור. כאשר מתרחש תהליך כזה, מתקבע המראה הפיסי. ואי אפשר עוד לשנות מראה זה בעזרת חשיבה או בעזרת אוטוסוגסטיה שכלית. הקיבעון הזה יוצר גם דפוס רגשי. ...והטון הרגשי מצטמצם בהדרגה ומקבל גידור מעין קו גבול מוגדר. מעטה הפרט אינו מאפשר להרגיש שהוא חי, חש ונע8. קיבעון זה - דמימה נשאר גם לאחר היחשפות ה"אני" לתמציות ד"ר באך ואפילו לתמציות ערכת האבנגורי. יש לשחרר את הנפש ואת המרחב הרגשי מהשפעה חוזרת עליו מצד הגוף שנותר מקובע או מדומם. לשם כך דרוש גם לנקותו ממתחים שהתקבעו בו. במהלך עבודתי עם אנשים אני מקפיד מאוד גם על תחום זה ומשתמש בכל פגישת אימון בתרגילים, מתיחות ומניפולציות על אברי גוף כולל לחיצות על דמימות שמלוות בנשימות עמוקות על-מנת לפרוץ את הדמימות ולשנות את מצב הקיבעון השרירי.

הכנת התמציות

מספרים כי ד"ר באך נהג לאסוף טל מצמחים השכם בבוקר, ומטל זה הכין את מרשמי התרופות. כיום משרים את הפרחים במי מעיין טהורים ומים אלה משמשים להכנתן של התרופות המכונות "תרופות פרחי באך".

סך כל התמציות באך מכילות את ה"ערכה". מדובר בערכת תמציות שפונות אל הנפש ומלטפות דרכה את הגוף ומסייעות לגדילה, בכוחן של התמציות לאפשר לאדם לצמוח.

התמציות מקנות בטחון, אהבה, מונעות רגשי אשמה. העדפה של ד"ר באך הייתה לאפשר לאדם לטפל בחייו טיפול מונע, אך התמציות יכולות לרפא גם את מקורות המחלה כשהסימפטומים מופיעים על-פני השטח.

יש להדגיש כי תמציות מפרחי באך אינן עוסקות בתקיפת המחלה אלא בחיזוק כוחות ה"אני" ויסודות הטיפוס שאליו הוא שייך. התמציות רק משפרות את מצב הרוח הלא סביר שהתפתח בתגובה למאורעות החיים ובחיים בניגוד לאופי הטיפוס.

הערה 1: יש לתמציות ריאקציות חלקן חזקות אבל הן מאפשרות לאדם לקלף קליפות ולחוות את חייו ממקום לא אינטלקטואלי יחד עם זאת אין להשתמש בתמציות באך במקרה שאדם נוטל תרופות פסיכיאטריות.

הערה 2: כשלוקחים פורמולה במהלך טיפול ומפסיקים לקחת לכמה ימים, כי המבחנה או הבקבוק נגמרו וטרם הספיקו לקבל חדש, כי יצאו לטיול והמבחנה נשכחה... התמציות ממשיכות לעבוד מספר ימים גם לאחר הפסקת הלקיחה מהן.
הערה 3: בקבוק מקולקל - בקבוק שיוצר התנגדות, שטעמו התקלקל, שנשבר בתוך כדי תהליך הטיפול הוא או בקבוק חזק שיוצר ריאקציות חריפות או שעבר זמנו. בשני המקרים רצוי להניח אותו ולקחת בקבוק אחר תחתיו. אם מדובר בריאקציות חזקות יש להיוועץ עם מטפל מוסמך לנושא.

 

משתמשים בשתי שיטות להשגת התמציות מיצוי והרתחה.

קוטפים פרחים וחלק של הענף עליו הם פורחים - השכם בבקר כשהטל עליהם, ללא מגע יד אדם. מניחים בכלי (כערת זכוכית) שעבר חיטוי בהרתחה על-ידי מי מעיין במשך 20 דקות, ללא מגע ידיים. שופכים לכלי חצי ליטר מי מעיין זכים, עדיף מעין שנובע בראש הר � או באזור מבודד שאין סכנת זיהם למימיו, מניחים את הכלי בסביבת הפרחים - במקום מואר. מניחים כמות פרחים, ללא מגע יד אדם, שתכסה את שטח פני המים בכלי, כל פרח יגע במים והפרחים יונחו בצפיפות ככל האפשר. מעמידים בשמש לשלוש שעות. מרחיקים את הפרחים בזהירות ומסננים בבד דק, ומוזגים את מי התמצית המסוננים היטב לבקבוק שהוכן מראש ואשר מכיל עד מחציתו בברנדי 777 או כל משקה חריף פשוט אחר כמו ברנדי אקסטרפין ואפילו יין. תמצית זו היא תמצית האם, אותה מטפטפים לבקבוקון או למבחנה שממנה ייקח האדם העובר תהליך טיפולי. את הטיפות הללו או את התרסיס מניחים מתחת ללשון על-פי הצורך.

הערה: התרסיס טוב ועדיף משום שקל לשמור על ניקיונו.

חלק מהחומרים כמו לסף, צפצפה (אספן) או ניצן הערמונית CHESTNUT BUD עוברים תהליך שונה: מיצוי על-ידי הרתחה. לאחר שלב ההרתחה המשך התהליך זהה.

צמחי הארץ נחשבים לחזקים במיוחד מבחינה אנרגטית בתוך מאגר התמצית. נראה שיש להם אנרגיה טבעית גדולה וחזקה מאשר לצמחים שגדלים ועוברים תהליך מיצוי באירופה או באנגליה. בפורמולה - ב"מבחנה" שמוגש למטפל נמצא פעמים רבות שבתמציות חו"ל נדרש המטפל לשים יותר טיפות כדי לקבל את האנרגיה הדרושה לעבודה עם ישראלים - בשעה שתמצית תוצרת הארץ מצריכה פחות טיפות בין 3 - 4 טיפות בלבד. ערכות האבנגורי שנמצאות בשימוש בארץ כמעט כל התמציות הוכנו משום כך בישראל. מסתבר שעוצמתם רבה והן מתאימות יותר לישראלים ויעילות בהרבה גם מעבר לים.

הכנת הפורמולה או הבקבוק.

בקבוק מכיל CC 03. ממלאים בקבוק במי מעין זכים או במים מינרלים מבקבוק סגור, לכדי 3/4 מתחולת הבקבוק. מוסיפים תמציות שנבחרו לטיפול ומטפטפים לבקבוק זה. יש שמטפטפים 2 טיפות ויש שמטפטפים 8 טיפות ויש שפונים להרגשה ומטפטפים כמות לפי ההרגשה. בכל פורמולה מטפטפים 1 - 5 סוגי טיפות שמקורן בתמציות אם שונות. לאחר מכן מוסיפים אלכוהול לשימור. נהוג להשתמש בארץ בברנדי 777 או בברנדי אקסטרפיין. הברנדי הוא חומר שימור טוב ויעיל. מוסיפים כחצי טפטפת ברנדי וסוגרים את הבקבוק עם פקק וטפטפת. יש להשתמש בטפטפת זכוכית.

מבנה הפורמולה

בהרכבת פורמולה לטיפול מתייחסים לשלושה מרכיבים:

1. תמציות מחזקות.
2. תמציות עובדות.
3. תמציות הגנה.

לאחר איסוף המידע בתשאול נעשית החלטה בדבר תמציות הטיפול ורק לאחר מכן להתחיל בהרכבת הפורמולה. מומלץ לערוך רשימה של כל התמציות שנראות רלוונטיות לתהליך הטיפולי, לציין ריאקציות, לברר אלו תמציות מתאימות לשימוש בתחילת הטיפול ואלו לסופו כולל אלו תמציות מתאימות למרכז הטיפול, אלו מתאימות לתחילתו ואלו לסופו.

לא כל התמציות שנמצאו הולמות לטיפול תשתתפנה בתהליך הטיפול הכולל, אבל כל פורמולה תכיל את שלושת מרכיבי היסוד: תמציות מחזקות, עובדות ומגוננות.

תמציות מחזקות, נותנות בטחון ואמון ה"אני" לקראת העבודה ומחזקות את כוחותיו היאנגים שהם בעלי אנרגיה זכרית ואת כוחותיו היינים שהם בעלי אנרגיה שאיכותה נקבית.

תכונות מרכיבי היסוד של הפורמולה הטיפולית:

כל פורמולה טיפולית מורכבת משלושה יסודות: חיזוק ה"אני", הגנה עליו ותמציות שמטפלות בו.

תפקידה של הפורמולה לגונן על ה"אני" לחזק אותו אבל גם לאפשר לו לעבור תהליך טיפולי.

1. תמציות חיזוק:

סנטאורי CENTAURY בונה מרחב יכולת לומר "מגיע לי" - בונה ביטחון עצמי ומשלים אהבת אם ראשונה. CENTAURY

לארג' LARCH מעצב עמוד שידרה וחוסן פנימי - בונה עמוד להישען עליו, בונה ביטחון עצמי.
CENTAURY - 4-חסר עמוד שידרה. ביישן. לא אסרטיבי. רוצה לרצות אחרים. עייף. מתנצל על קיומו. מזוכיסט.

מצב - החלמה לאחר מחלה ממושכת.

LARCH - 91 - חוסר ביטחון. פחד מכישלון, רגשי נחיתות.

מצב - חוסר ביטחון זמני - לפני מבחן וכו'.

תמציות לחיזוק הכוח הייני - נקבי ב"אני"

אלה ארצישראלית - העלים הצעירים משתמשים לתמצית העצמת כוחות הנקבה שב"אני": מגבירים את הלהט, יזמות, לקשיי התחלה.

נרקיס - חיזוק כוחות הגוף. ערנות לפעולות הגוף ובריאותו, להגברת התודעה הגופנית ולהרמת כבוד הגוף. נרקיס

תפוז - פיתוח והעצמת כשרים טקטיים. פיתוח תודעה דיפוזית. נותנת ל"אני" תחושה שמשהו שומר עליו, רואה אותו ומתבונן בו כדי לגונן ולאפשר לו להיות הוא עצמו.

תודעה דיפוזית נקשרת בקליטה כוללת ושווה של פרטי המציאות הסובבת את האדם. מדובר בצורה של תשומת לב שוויונית לפרטים ובקליטה סביבתית כוללת. ראיה של מכלול הדברים, תבנית התנהלותם ומתן תשומת לב שווה להתרחשויות השונות שמתרחשות בו זמנית במרחב. דוגמא לתודעה דיפוזית באה מתחום ההורות. ילדים מפתחים באם תודעה דיפוזית על-ידי התנהגותם, האם מפתחת קשב מיוחד אליהם גם כשהיא צופה בטלוויזיה, משוחחת בטלפון או מבשלת היא נמצאת במצב פתוח ואינה סוגרת את כושר תודעתה למצב ממוקד ומרוכז במשימה - תודעה זו היא תודעה דיפוזית התופעה שהתמצית מייצרת ב"אני" נמשלת לכניסתה של דמות האם אל תוך ה"אני".

אטד ערבי - מטפלת בנוקשות ובציניות ומאפשרת להגן על העצמי הפנימי שהוסתר כסיגלית המים - תחת חומות בצורות. לפיתוח של אישיות גמישה וחומלת.

רקפת - מגדירה שטח מחייה, מאפשרת פיתוח הראיה הפרספקטיבית - ראיה טובה של המציאות. שייכת גם לתמציות המגן.רקפת

תמציות לחיזוק הכוח היאנגי - הזכרי ב"אני"

לסף - כפי שהבדווים של דרום סיני מכנים אותו. נקשר בתופעת היצירה הייחודית ועשיית "יש מאין".

ער אציל - עלי דפנה - מגייסת את כוחות ה"אני" ומתעלת אותם הישר אל המטרה, מפתחת קו אסטרטגי ברור, מפתחת כשרים אסטרטגיים. מאפשרת כושר ריכוז גדול ומונעת הסטה מדרך המלך, תמצית חובה לספורטאים, לאמנים, לאנשים אמביציוזיים, לסטודנטים בתקופת הבחינות.מפתח תודעה ממוקדת.

תודעה ממוקדת נקשרת בכושר ריכוז ויכולת התמקדות בדבר אחד בלבד, תוך הסטת כל שאר המרכיבים מתשומת הלב, מחושי הגוף ומהמערכת הממשיגה. יכולת לשאוף למטרה, להגדיר משימות, גבולות ולפתח אסטרטגיה הישגית תוך התמקדות במטרה ספציפית.

האלה הארצישראלית - בתמצית מפרחי האלה הארצישראלית משתמשים להרחבת כושר ההישרדות ב"אני". מפתחת רגישות למתרחש בחוץ וסקרנות לפרטים חיוניים להמשך התהליך שנבחר ללכת בו. התמצית מאפשרת זיהוי תחכים, לגבור על כוחות נסתרים, בוגדים ותחכים אפלים נגד ה"אני" שפועלים נגדו מבחוץ. תמצית חובה לפוליטיקאים ולאנשי קרירה.

2. תמציות העבודה נכנסות מהערכה הרחבה של התמציות - מערכת האבנגורי (למעט תמציות חיזוק והגנה). השתתפותן בתהליך מתבצעת בהדרגה ועל פי קצב התפתחות בנייתו של ה"אני" הבריא.

כמעט בכל טיפול ישמשו תמציות עבודה מס' 29 נץ החלב. יש להקפיד שלא להשתמש בה בתחילת תהליך טיפולי אלא אך ורק לקראת סופו. ובתמצית מס' 1 אבגר - תמצית שמסייעת לתהליך הטיפול. האבגר - אגרימוני מאפשרת למטופל להכיר ברגשותיו, לחדור למעמקי נפשו והיא מתאימה במצבים בהם ישנו כשל ביצירת מערכת יחסים אינטימית. אין להשתמש בתמצית האגרימוני בטיפול לפני פורמולה שבה הכנסנו את תמצית מספר 30 - SWEET CHESTNUT - תמצית שמשמשת נגד דיכאון קשה ונטייה להתאבדות שהיא תמצית הכנה לשימוש באגרימוני. תמצית הער אציל היא תמצית עבודה נוספת שמשמשת כמעט בכל טיפול בכוחה לארגן קו אסטרטגי שמסייע להגשמת משאלות ליבו של המטופל ותפוז שמאפשר ל"אני" להצמיח בקרבו כוחות יוזמה יצירתיים שבונה כשרים טקטיים ב"אני".

3. תמציות הגנה - מסייעות ועוזרות לאדם לעבור את התהליך:

וולנט WALNUT - מקימה חומת הגנה סביב ל"אני" נמשלת למעטפת שבאה ומחבקת את האדם ברכות ומגוננת עליו מהשפעות חיצוניות.

קראב אפל CRAB APPLE - נותנת תחושה שהסביבה טוהרה - תמצית מס' 10 ניתנת כהגנה רק על-פי תשאול ואם חשים שהאדם נמצא במצב של זוהמה סביבתית או אנושית ויש לגונן עליו מפניה. אם האדם יכול לקבל את הגנתו רק מה CRAB APPLE אוריד מהפורמולה את תמצית ההגנה מס' 33 WALNUT.

ווילו 83 - WILLOW כשנדרשת הגנה רחבה לאדם מוסיפים ווילו

WALNUT - 33 - אנשים רגישים, בעלי עומס רגשי גבוה.

מצב -הגנה וניתוק.

CRAB APPLE - 01תמצית ניקוי פיסית ונפשית. סלידה עצמית. טוב לעבודת גמילה מהתמכרויות.

ELM - 11- תמצית מצב. עומס רב מידי המאיים לחנוק. עייפות. התמוטטות נפשית.
WILLOW - 83 - המתלונן הכרוני. מאשים אחרים במצבו. "מפסידן מקצועי". "קורבן".

רקפת - מגדירה שטח מחייה. נקשרת גם בתמציות חיזוק הכוח הנשי ב"אני".

כשבונים פורמולה ותהליך טיפול יש לתת את הדעת לכך ששלושה דברים מעצבים תהליך ומאפשרים לו להיבנות ולהתפתח:

1. הבנה ובטחון שאותו נותנות תמציות מס' 4 CENTAURY + 91 LARCH
2. לימוד והפנמה שאותו נותנת תמצית מס' 7 CHESTNUT BUD
3. יישום והעברת הדברים מההלכה לפעולה בהווה שאותו נותנת תמצית מס' 71 HORNBEAM - תפוז (כשרים טקטיים) וער אציל (כשרים אסטרטגיים).

הטיפול הראשוני יכול להתמקד אך ורק בחיזוק כוחות הבסיס גברי/נשי ב"אני" או בבניית תחושת הביטחון העצמי. יש והטיפול הראשוני יפנה קודם כל אך ורק לטיפול בתופעות הסימפטומאטיות: סינוסים מלאים, פריחה בגוף, כאבי ראש, פרדה מחבר, טראומה או אימפוטנציה ועייפות כרונית...

 

טיפול בפרחי באך בתינוקות

עד גיל 2/1 שנה מטפלים בתינוקות בתמציות פרחי באך במריחה. מורחים את התמציות על הרקות, באזור הדופק שבכפות הידיים ובעין השלישית. החל מגיל 2/1 שנה ואילך נותנים את התמצית כטיפות מתחת ללש


הודפס מתוך אתר IsraelDance
israeldance.co.il
קישור ישיר:
http://israeldance.co.il/articles/87