שונות
הדפס כל המאמרים

אבגר - AGRIMONY

מסכה והרמוניה

מסכה נקשרת בטיפוס האגרימוני. מדובר באדם שרעיון ההרמוניה בעולם הסובב אותו חשובה ועקרונית בחייו. האגרימוני נוטה להערים על סביבתו ולשאת ארשת פנים שאינה מתאימה להתרחשויות בנפשו. ארשת פנים זו היא מסכה. תפקידה של המסכה להסתיר את המציאות הפנימית מסבביו ולא לאפשר להם לראות שבפנים לא הכול הרמוני, לא הכול מתנהל כשורה בנפשו ורחוק מלהיות ב"סדר".

חוסר הרמוניה הוא מצב מאיים עבור האגרימוני - איש שמאחורי המסכה. לכן יטה לעשות כל שביכולתו להשכין שלום בסביבתו, למנוע ריב ומדון, לארגן ולסדר עיניים גם להתרחק מהזדמנויות שבהן אפשר להתבונן אל תוכו או לחקור ולתהות על קנקנו. שאיפתו היא שגם אם לא הכול מתרחש על-פי עקרונות ההרמוניה שהוא שואף להגיע אליהם - לפחות הם יראו ככאלו.

הורה מטיפוס בעל המסכה יתקשה לקבל שלא הכול מתנהל בהרמוניה עם הילד שלו בבית-הספר. כשיתגלה לו שהילד לא מתייצב לשיעורים, בורח מבית-הספר ולא מכין שיעורים יצליף בו באלימות. למנהל בית-הספר יאמר משהו כמו: " אני לא יודע על מה אתה מדבר, הרי הילד מתנהג בבית כמו מלאך... אולי כדאי לברר מה לא בסדר עם המורה." כשישלח הילד לטיפול יאמר בעל המסכה כי הטיפול יקר, רחוק, לא מסתדר עם לוח הזמנים המשפחתי ויעצור את התקדמות הטיפול בילד שלו.

מה יגידו השכנים?!

השאיפה ההרמונית לא מסתדרת עם "מה יגידו השכנים". דעת החברה הסובבת אותו חשובה לאגרימוני.

מסיבות, חברה ותחושה נעימה מאורגנת חשובה אף היא לטיפוס האגרימוני והוא בדרך כלל עליז, שמח וחשוב לו שהכול יראו אותו כשחיוך של אושר נסוך על פניו. כשאינו שמח הוא מסתגר בביתו.

שטחיות רגשית

טיפוס האגרימוני מתבונן החוצה, רגישותו לסבביו עצומה לכן הוא מתקשה לראות ולהתבונן כלפי פנים, עמוק אל מעבר למסכה שהניח סביב רעיון ההרמוניה סובבת כל. הוא נמצא בערפל מבחינת רגשותיו ומתקשה לחבור אליהם ולהכיר בהם.

יעדיף להיראות טוב, להתנהג נכון, להבין את רגשת הזולת, לטפל בבעיותיו של האחר, להתגייס למען. הוא לא יחסוך מאמצים, אנרגיה כדי להיראות נכון ויפה או לארגן את סביבתו כך שתשוב מהר ככל האפשר להרמוניה המיוחלת.

ילד מחונך היטב

ילד אגרימוני הוא מה שמכנים "ילד טוב ירושלים". הוא ילד מאוד מחונך. כבר בשחר ילדותו שמע והפנים הנחיות כגון לא ליילל "תפסיק כבר ליילל... לכעוס, ... לקטר" אומרים לו הוריו והוא מיישם זאת. הוא מחונך כך ש"כביסה מלוכלכת לא מכבסים מחוץ לבית". בהדרגה הוא לומד לסגור את רגשותיו. תופעה שחוזרת ועולה בנפש הגברית המצואיסטית והפטריארכלית.

גבר פטריארכלי

גבר לא בוכה הוא חינוך להיות בן טיפוס האגרימוני.

בטיפול בגבר אם יטעה המטפל ויאמר לו: סוף, סוף אתה נפתח" בזאת תגמר ההיפתחות והוא "יתקן" הכול ויסגר מידית.

שקרים לבנים - האגרימוני יבחר לברוח אל שקרים לבנים או אל שקרים אמיתיים כדי להיחלץ ממבוכה רגשית.

 

הערה למטפל: קשה להסיר את המסכה של האגרימוני ויותר מכך אסור למטפל להסיר בכוח את המסכה שלו.

הערה 2: תמצית מפרח האגרימוני אינה תמצית קלה.

 

אנרגיה והאגרימוני

בכוחה של התמצית לחדור אל תוך הנפש בדומה לאור שחודר פנימה נמשלת לקרן לייזר חדה שחודרת למעמקים ומסדרת בהם את סידוריה, בכוחה של התמצית להיכנס למקומות מאוד עדינים של מרחב הרגשות, לפינות קטנות ונסתרות ולחבר בין רגשותיהם ותהליכי המחשבה. היא פועלת כמו טלסקופ שמאפשר לאדם להחדיר מכשיר התבוננות למעמקי ה"אני" אולי דרך הצוואר, ולהתבונן באמצעותו פנימה אל תוך נפשו. התמצית מסייעת לאדם להיפגש עם מעמקי נשמתו ולהכיר לראשונה ולהכיר את צפונותיה.

התמצית מקלפת את המסכה והמטופל ימצא עצמו נפעם: "עד כה לא הכרתי את הביקורתיות שלי"..., "לא שמתי לב עד כמה חסר סבלנות אני"...

זמן הווה

התמצית מסייעת למימד זמן ההווה לחדור אל חיי האדם ולחוש שהחיים הם כאן ועכשיו, לא בזיכרונות העבר וגם לא בתוכניות לעתיד שיבוא עם בוא המשיח.

הקהל והעצמת כוחותיו

טיפוס האגרימוני דומה לאמן הבמה. את כוחו הוא שואב מן הקהל. כוחו של האגרימוני נמצא מחוץ לו בקהל שנותן לו את אהבתו. האגרימוני נמשל לרקדן שהכריזמה שלו גדלה והולכת ככול שהמוזיקה מדברת אל נפשו והקהל מעריץ את יכולתו.

אינטימיות ושוויוניות

בעקבות לקיחת התמצית האגרימוני מתאזן ומגלה את הקשר שבין יכולת ההכרה והעולם הרגשי. ההכרה מסייעת לזהות את המציאות הסובבת אותו גם את המתנהלת בתוכו. האגרימוני המתאזן יכול לראשונה להיקשר עם אנשים ממקום חדש, לא מעמדת הצומת והקהל שמעצים את כוחותיו אלא מעמדה של שוויוניות. ללא עמדה שוויונית אין מערכת יחסים אינטימית.

בטיפול עומק נשתמש באגרימוני

התמצית היא תמצית של התבוננות במעמקי הנפש, בהחלט תמצית שמסייעת לתהליך הטיפול ומאפשרת את תהליך הטיפול. התמצית מאפשרת למטופל להכיר ברגשותיו, לחדור למעמקי נפשו ומתאימה גם למצבים בהם ישנו כשל במהלך הטיפול, התנגדות להערות המטפל. היא מסייעת ביצירת מערכת יחסים אינטימית. נגד פחד מקשר אינטימי ובכוחה לאפשר את מערכת הטיפול שיש בה יסוד אינטימי וצורך באמון ויצירת קשר שוויוני בין שני האנשים הפועלים על הנפש הדורשת את תיקונה. לטיפול עומק נזדקק לתמצית כדי לחדור אל מעמקי הנשמה ולהבינה תמצית נוספת שתשמש כמעט בכל טיפול היא תמצית מס 29 מפרח נץ החלב1.

הערה 3: אין להשתמש בתמצית האגרימוני בטיפול לפני פורמולה שבה הכנסנו את תמצית מספר 30 - SWEET CHESTNUT - תמצית שמשמשת נגד דיכאון קשה ונטייה להתאבדות.

טיפוס האגרימוני (Agrimony)נקשר בהתפתחות האדם וה"אני" שלו בשנותיו הראשונות: בין שנתיים וחצי עד שלוש שנים וכן בתקופת התפתחותו בשנתו התשיעית - גיל אחת עשרה שנה - שלב ההתבגרות המינית לערך בשנתו ה - 12 שלב התפתחותו האנכית (ראה להלן). שתי התקופות נקשרות עם רעיון ההרמוניה בעולם הסובב אותו וההרמוניה הופכת נושא חשוב ועקרונית בחייו. הוא נוטה להערים על סביבתו ולשאת ארשת פנים שאינה מתאימה כלל להתרחשויות שבנפשו - ארשת פנים זו היא מסכה שמסתירה את המציאות הפנימית ובה לא הכול מתנהל כשורה, לא הכול הרמוני ורחוק מלהיות ב"סדר". בתקופה הראשונה שהוזכרה לעי הוא מורד ועובר את מה שנהוג לכנות "גיל ההתבגרות הראשון" ההית הוא מורד, אבל כלפי חוץ הוא מלאך כך גם לגבי התקופה השנייה - שם הקשיים מתרחשים בפנים נוהגים לכנות תקופה זו "תקופת להט ההורמונים ושלטונם". ה"אני" לוהט בפנים אבל בחוץ חשוב לו להקרין פני "העסקים כרגיל".

נושא נוסף שנקשר בגילאים המוזכרים לעיל מכונה בתורת הנפש הבריאה (להבדיל מתורת הנפש החולה מבית מדרשו של פרויד, יונג אדלר ותלמידיהם) תופעת המעברים והאנדרוגיניות.

המרחב הדו-מיני מפתח בגילאי השנתיים וחצי עד שלוש שנים. במקרים מסוימים בהם ההתפתחות משתבשת, הוא מפתח היקבעות אנדרוגינית (מכונה גם סינדרום האנדרוגיניות או דמימה, דמימת המעברים או דמימת האנדרוגיניות)

היקבעות אנדרוגינית משמעה היצמדות לתבנית מחזורית ואי אפשרות לחרוג ממנה. נוהל שמקשה על ה"אני" לפעול על-פי רצונו החופשי ובשעה שהוא עובר מדבר לדבר בחייו הדמימה תשתלט עליו ותכריע את התנהלותו. כדי להתגבר על בעיית המעברים הוא מפתח יכולת להתחזק ולהעצים את נוכחותו הפנימית, בעזרת כוחות מחוץ למרחבו. תהליכי חברות שמאפיינים את גיל שנתיים וחצי עד שלוש שנים מסייעים לו במשימתו בתקופה הבריאה, כלומר כשהוא בן שנתיים. אז הוא מחזק את דפוס המגדר אליו הוא שיך. חיזוק המגדר מתבצע בעזרתו של חברות או קהל אוהד. בהעדר אנשים סביבו הוא נדרש לבעלי-חיים ובהעדרם לספרים, לכשאינם, הוא נחלש והיחלשותו מגיעה עד לתחושת אובדן בתוך מרחבו. תחושה שמלווה בייסורי נפש והתכנסות עצמית.

ילד שעבר בתקופה זו טראומה - מדומם ונפשו עוברת תהליך של קיבעון שגורם לנוהל הטבעי לגיל המדובר להיקבע ולהישמר גם מעבר לגיל הטבעי להתרחשותו. כלומר בהעדר חברות או קהל אוהד ומאבד את זהות המגדר שלו ועובר ייסורי נפש עזים. כשהוא קורס הוא נמשל לאדם שעוצר בצומת בה אין תמרורים והוא לא יודע לאן לפנות או מה עליו לעשות כדי לצאת ממנה. שם הוא חיי את הופעתו האנדרוגנית, הוא דו-מיני.

כשלים בהתפתחותו בגיל 9 שנים תעצים את חוסר אוניו ויכנס לפסיביות וכשלים בהתפתחותו בגיל 12 שנים תעצים את גמגומי מחשבותיו וחשיבתו קורסת. קריאה מבחוץ תעורר אותו לפעול או לחשוב. כוחותיו ישובו אליו מידית. קריאה זו יכולה לבוא כהשראה גדולה לאמן כשמדובר בדמימת האגרימוני של גיל 9 שנים או מבת קול קטנה שתפס בהאזינו לתוכנית רדיו והחיתה את מחשבותיו כשמדובר בדמימת האגרימוני של גיל 12 שנים. הסיוע יכול לבוא מהגעתו של אדם או משיחת טלפון המבקשת את עצתו גם מעיון בכתבים מעוררי מחשבה או השראה. אין הוא עצמו יכול להושיע את ה"אני" שלו ממצב תנוחתו בצומת. הוא לא יכול להעצים את כוחותיו מחדש אלא בסיוע שבא אליו מבחוץ. תופעה זו מכונה אגרימוני.

טיפוס האגרימוני חש בחברתם של אנשים מחוזק, בדומה לרקדן שמתעצם ברגשותיו ועוצמת מחולותיו גדלה בנוכחותו של קהל אוהד, כך גם לגבי שחקן, נואם, מרצה כריזמטי או איש דת ופוליטיקאי. כוחו של ה"אני" האגרימוני הולך וגובר ככל שרבים האנשים המאזינים לדבריו או צופים במעשיו או נזקקים לעצותיו וסוגדים להצלחותיו. יש הטוענים כי בחברתם הוא לובש מסכה ומסכה זו היא ששולטת בחייו. אני רואה בו יכולת אחרת: חברות שמעצים את מהותו ככל שהוא יותר אוהד אותו. בעזרתו הופך אדם זה ונעשה מנהיג גדול, דמות חזקה וחכמה, אדם מלא שימחה, יזם, רב-פעלים, מהיר, נמרץ, רב-גוני ומבריק רעיונית. אדם שמתגבר על מחסומים אלא שהמסכה נושרת וכוחותיו אינם עמו כאילו הם דועכים ונעלמים ממנו כשהוא לבד. בפועל אינם נעלמים כלל אלא שהם קיימים רק בנוכחותו של הקהל האוהד.

בהעדר קהל, שעה שהאגרימוני יושב בחדרו ונח אחרי המופע בפני קהליו, הוא נכרע, דאגות ועינויי נפש נסתרים עולים ולוקחים את מנוחתו גם את חיי ההווה. האירועים של "כאן ועכשיו" נמחקים ממנו, אין הווה. התופעה הולכת וגדלה כשגורם ההפתעה נכנס לתמונה והאגרימוני פוגש - ללא הכנה מוקדמת מתנגד, אדם שמסכן את עמדתו, מעמדו, כספו, אדם שנתפס כאויב.

במצב זה אין האגרימוני יכול לגייס את כוחותיו לא בהדרגה ולא מידית. המנגנון של גיוס הכוחות מהמצב החברתי לא עובד כאן והוא נכנס למצב הצומת בעל כורחו. מרגע שיקטלג אדם זר כאויב ייהפך זה עבורו מסוכן ויגרום לאוזלת כוחותיו. גם במצב כזה הוא קורס, מאבד את זהות מגדרו ועינויי נפש, אבדן חוכמה מציפים אותו. הוא מתמותת מול אויבו, בתוך צומת ייסורי הנפש שלו. שם הוא נכרע לדו-מיניות, זהותו המינית מתבלבלת. התופעה קיימת בעוצמה רבה כל שעולה גילו. היא תופיע כאמור כשישב לנוח אחרי משימתו, לבד אחרי הקלעים גם כשהוא עולה על יצואו בלילה לאחר יום עבודה מפרך או משימה אדירה שבתוכה הוא נמצא.

הכנת האגרימוני למצבים אלו מקלה עליו, לא על תהליכי הירדמותו או מנוחתו. לשם הרגלי מנוחה ויכולת הירדמות הוא נדרש לפנות לטיפול, אלא שלא האגרימוני יודה בצורכו להיוועץ עם משהו. הוא חש בודד והמעבר ממשימה למנוחה קשה לו עד בלתי אפשרי.

אגרימוני - שמו הבוטני Agrimonia eupatoria בעברית - אבגר צהוב, צמח רב-שנתי ממשפחת הוורדיים, בשיא פריחתו (יולי-אוגוסט) מתנשא לגובה 30-70 ס"מ. הצמח בעל תפרחת עם פרחים צהובים אשר מפיקים מהם צבע צהוב בהיר, המשמש לצביעת צמר והצמחים הבוגרים משמשים להפקת צבע צהוב כהה. לעלים ולפרחים הכתושים ניחוח לימוני קל. האבגר

גדל בגליל ובגולן ונחשב פרח מאוד נדיר. האבגר נפוץ ברחבי אירופה וגדל גם אמריקה הצפונית, בשדות, בדרכים וביערות.

עליו ירוקים כהים ומכוסים בשערות דקיקות. הם משוננים ונחלקים לעלי-משנה שתחתיתם לבנה. הרבוי נעשה באביב, מזרעים או על-ידי חלוקת השורשים.

בעבר שימש האגרימוני כשמוסיפים לו דבש, להמתקתו לטיפול בבעיות כבד שונות ובהן צהבת (ecidnuaJ). האינדיאנים ילידי ארה"ב וקנדה משתמשים באבגר להורדת חום. תה אבגר מטהר דם מתון: מוזגים ספל מים רותחים על כפית - שתי כפיות גדושות בעלים מיובשים של צמח האבגר. ממתינים 10 עד 51 דקות. משתמשים ב 3 ספלים ביום. אזהרה - אין להשתמש בזמן עצירות.

לאגרימוני תכונות אנטי-דלקתי. משתמשים בצמח האבגר גם כנוגד עוויתות. כתרופת חיזוק לקראת מחלות חורף. להקלה על שיעול יבש. כמו כן האבגר מגביר הזעה, להקלה על התמודדות הגוף עם חום. מעודד הפרשת מיצי מרה. משתן. נפוץ בטיפול בבעיות בדרכי העיכול ונגד חבלות שתוצאתן ביתור העור (פצעים קשיי ריפוי), הודות לתכולת דו-תחמוצת הצורן (aciliS) הגבוהה שבצמח.

 

1. אבגר - AGRIMONY


מאוזן

אופטימי, רואה את החצי המלא שבכוס. חברותי עליז, בעל חוש הומור, ללא העמדת פנים. אוהב אדם, יכול לצחוק מהצרות של עצמו, מתייחס בקלות יחסית לכאב או מחלה, אוהב שלום ומשכין שלום. בעל יכולת הקשבה ומשרה הרגשת בטחון על הסובבים אותו.

 
לא מאוזן

עוטה מסיכה של חוסר דאגה אך מתחתיה סובל עינויי נפש. מצבו הנפשי נרגש ביותר.

טיפוס AGRIMONY מסתיר את מצבו האמיתי מאחרים. מעדיף שלא להיות לבד. הוא יחפש חברה כדי להימנע מהתמודדות עם בעיותיו. מחפש ריגושים חיצוניים במקומות ובהזדמנויות העלולות להיות הרות אסון. אצל טיפוס AGRIMONY נפוצה תופעת חוסר מנוחה בלילה בגלל מחשבות טורדניות. על מנת להפחית את המצוקה והסבל הוא עלול להשתמש בסמים, החמורים, אלכוהול או אוכל כבריחה מהתמודדות רגשית. טיפוס AGRIMONY אינו סובל כל צורה של עימות, ריב או ויכוח. הוא זה שידבר על מצב

קשה באופן מבודח על מנת לתת לסובבים את ההרגשה ש"הכל בסדר". על אף פתיחותו לכאורה, הוא אדם מאוד מופנם אשר לא ישתף אחרים בבעיותיו.

יש לו בעיות תקשורת עם עצמו ועם הסביבה - בשל המסכה שהוא עוטה. קשה לו להתמודד עם רגשות, במיוחד רגשות שליליים, שאליהם הוא מתכחש.

התמצית מתאימה לכל המצבים של סבל נפשי וטיפול בכאבים באופן כללי.

תמצית טיפוס שעובדת בשכבות לעומק. ההרמוניה החיצונית היא הדבר הכי טוב שיש, חוסר הרמוניה מפחיד אותו. הדעה של החברה מאוד חשובה לו. במידה ויעלו דברים קשים הוא ימצא את הדרך לנטרל אותם - את ההתמודדות שלו - שקרים לבנים, הכחשה.

מאוד חברותי, מאוד ספונטאני מה שעוזר בתקשורת שלו עם עצמו ועם הסביבה. "מתיקות" חיצונית מאוד חשובה לו, ייראה מסודר ומטופח.

הוא משמש כאוזן קשבת, מסמר המסיבה שמצחיק את כולם, בעוד שבעצם מצבו הנפשי או הגופני בכי רע, והוא זקוק לכתף או ליד מסייעת, אך לא ייתן לאיש להרגיש בכך.

תמצית זו גם מתאימה למצבי אבל ואובדן, כאשר האדם לא הצליח לבטא ולהוציא את כאבו, וממשיך לשאת אותו בפנים.

 

ילדים

יהיו ילדים טובים ונחמדים. ילדים "נוחים". קשה מאוד להוציא מידע מ-AGRIMONY.

מחלות ילדים

סוכרת נעורים אופיינית מאוד לילדי AGRIMONY.

סוכרת נתפסת כמחלה של חוסר אהבה והסתרת העובדה שאין אהבה בחייו.

משפטים אופייניים

"הכול בסדר, נפלא"

"אל תדאג, אני תמיד מסתדר"

סימפטומים פיזיים מחלות

כל המחלות שקשורות באי זרימת דם, עצירות, כשל בדרכי נשימה, אסטמה, ברונכיטיס.

מחלות הקשורות למראה חיצוני - אקנה (פצעי בגרות), פסוריאזיס (הורס את המסכה על הפנים).

בעיות בפנים ביניהן שיתוק במחצית הפנים או בחלקם, פצעים שמקלקלים תדמית, בעיות גרון, שיעול קשה, חוסר לגיטימציה לביטוי, דעות קדומות., בעיות בשקדים, צרידות, יבלות על מיתרי הקול, בעיות בסינוסים, בעיות באוזניים, בעיניים, בכליות, תמצית זו משמשת גם נגד התמכרויות כי הן מקור בריחה מביטוי חופשי של ה"אני". גם בעיות הורמונאליות, אולכוס ומיגרנות. טיפוס שלא יודע לבקש סיוע. ילד שמדווח שהכול בסדר כשאתה יודע ורואה שזה לא נכון.. פחד מחושך.

הערה: לשאול ילד, מה אתה רוצה להגיד ולא מעז לומר.

ריאקציות

התמצית עשויה לגרום לאדם לתחושה של "הורדת המסכה, גרוד בפנים, הרגשה שמשהו חותך את העור בפניו, ריח רע מהפה, בכי והורדת דמעות, נזילה מהעף ותחושה לא נעימה גם כאב באוזניים, התמצית יכולה להעלות רגשות ביניהם פחדים ורגשי אשם ולעיתים כאמור לעיל הטיפול מלווה בכי רב. כאן הריאקציה חיובית, שכן על רגשות אלו להשתחרר. האדם עובר חוויה קשה כאילו תפסו אותו בשקריו והוא חש ש"המשחק נגמר"!

 

פורסם לראשונה 01-01-2005

 

 

מקורות:

 

[1] STAR OF BET KEHEM - 92 -תמצית לטראומות. מנקה טראומות רדומות. הערה: לא לתחילת תהליך טיפולי.