כשרונות גדולים
הדפס כל המאמרים

איליה קוזנצ'וב

מבוגרי בית המחול של הבולשוי מאת ג'ניה לקוביאצקי

פגישה עם קוננצ'וב - רקדן רב עוצמה ואדיר אנרגיה מכוכבי הקירוב באלט כיום עוברת דרך הרצאה היסטוריית על בתי המחול הגדולים של רוסיה: בשנת 1737 התקיימה ברוסיה הופעת תלמידיו הראשונים של הרקדן והכוריאוגרף הצרפתי לנדה [ז'אן בפטיסט לנדה ( -1734 Jean Lande) ] שהביאה שנה לאחר מכן בשנת 1738 להכרת הקיסרות בתופעה הרוסית החדשה - בית ספר לבאלט (מקום שהתפתח ולימים היה לואגנובה המפורסמת) ובראשו עומדים אמנים דגולים שמחנכים תלמידים
באמצעות אמנות המחול להתפתח כרקדנים, כוריאוגרפים ומורים למחול, מסביר קוזנצ'וב. תחילת בית-המחול המפורסם בהכשרת נערים ונערות עניים חלקם ילדי עבדים ובראשו עמדו מאז הקמתו רק אמנים דגולים - נדגיש שתופעה זו כמובן
לא מוכרת בישראל, בה הממסד לא הצמיח אף לא אמן דגול אחד בתחום הריקוד, אבל הרבה אקדמאים למחול שחקרו תהליכי זחילה למיניהן קמו כאן. כל רקדני ישראל הגדולים גם הכוריאוגרפים הוכשרו על-ידי אמנים פרטיים באולפני המחול הפרטיים ובסטודיאות שהקימו. כאן בראש בתי-מחול ממשלתיים עומדים רק אקדמאים ואין להם כל ניסיון אמנותי בינלאומי שיכול לאפשר להם להתמודד עם תפקידים דומים ברוסיה או בארה"ב. "תופעה מקבילה התרחשה כ 35 שנים מאוחר יותר במוסקבה שם הוקם בשנת 1776 על-ידי קתרינה הגדולה" מסביר קוזנצ'וב. היא הפטרונית של האומנות. "זה היה בית-ספר נוסף לריקוד. לימים בית הספר של ה'בולשוי' במוסקבה מכונה כיום The Moscow State Academic Choreographic School
(Bolshoi School). - כאן למדתי".

בית-המחול הנודע של מוסקבה החל באופן דומה לזה של הואגנובה בכיתה לריקוד שנפתחה בבית יתומים בשנת 1773. בהבדל מהואגנובה כאן הממסד יזם את הקמתו בכך שהביא את רקדן החצר של סנט פטרסבורג בוגר ה"ואגנובה" של אותם ימים, הכוריאוגרף פליפו בקארי (Filippo Becari). "בקרי היה האמן הראשון שעמד בראש בית הספר שבו למדתי", מספר איליה קוזנצ'וב בגאוה. "הוא היה המנהל האומנותי של המקום וההסכם להעסקתו היה מוזר" איליה קוזנצ'וב מלמד שהוחלט אז לשלם לרקדן של סנט פטרסבורג רק לאחר שיוכיח את הצלחתו. עבור כל תלמיד שיגיע לדרגת סולן הוסכם שבקרי יקבל 250 רובלים ו 150 רובלים עבור רקדן להקה רגיל. נודה שאם הסכם זה היה מיושם בישראל לא היה לעומדים בראש בתי הספר
להכשרת מורים אצלנו מה לאכול ועולם הריקוד שלנו היה נראה אחרת ויותר קרוב למה שמכונה בעולם ריקוד אמנותי. בקרי היה בטוח בעצמו וחתם על ההסכם. ההצלחה הייתה מעל לציפיות: מתוך 62 תלמידי הריקוד 42 הגיעו לדרגת סולן וכל השאר לדרגת רקדן היכול לקחת חלק בלהקה שהייתה לאחת המפורסמות בעולם היא להקת "בולשוי" המפורסמת של מוסקבה.אמן החודש שלנו מספר שממשיכו של בקרי היה לאופולד פרדיס (Leopold Paradise) שיצר את מה שכונה הטכניקה של מוסקבה ובית-המחול שלו החל להתפתח והיה ברבות הימים לאחד המפורסמים בעולם המחול. כיום המקום מכונה האקדמיה למחול וכוריאוגרפיה של מוסקבה או בית-הספר לריקוד של הבולשוי (The Moscow State Academic Choreographic Bolshoi School). הרקדן המהולל גנדי יאנין (Genady yanin) נמנה על בוגרי בית המחול הזה גם מנהלה האמנותי של האופרה בברלין כיום הרקדן ולדימיר מלחוב (Vladimir Malakhov ) וסבטלנה זקרובה (Svetlana Kozhanova) ואמן חודש אפריל 2003 של אתר המחול הישראלי IsraelDance איליה קוזנצ'וב - Ilya Kuznetzuv הגאה להיות בין בוגריו. "בשנת 1984, התחלתי ללמוד בבית הספר של הבולשוי" מסביר קוזנצ'וב "ובית-המחול שלי הביא אותי כסטודנט לריקוד להופיע ביפן וביוון". בין מוריו במקום אסף מסר (Asaf Messer) שמלמד בבולשוי מאז שנת 1935 ומריה סמניובה (Marina Semenova)
בשנת 1988 גדול רקדני רוסיה של סוף המאה ולדימיר וסילייב, הזמינו להצטרף ללהקת הבולשוי בהפקה של Anyuta - כשעדיין היה סטודנט בבית המחול - מה שמוכיח את גדולת כשרונו כרקדן. בשנת 1992 איליה קוזנצ'וב בעל יכולת קפיצה מדהימה סיים את בית-הספר של הבולשוי והצטרף מיד ללהקה הגדולה והמפורסמת "הבולשוי". בלהקה זו רקד במשך שנתיים כסולן.

בשנת 1995 הוזמן הכוכב העולה על-ידי מיה פליסצקיה לככב באימריאל באלט הרוסי (Russian Imperial Ballet) להקה שנוסדה שנה קודם לכן בשנת 1994 כאן כיכב לצד איגור זלנסקי - כוכב הקירוב באלט Igor zelensky ויוליה מחלינה Julia Makhalina מצמרת רקדניות הקירוב. עם להקה זו יצא הרקדן המדהים לככב ברחבי העולם והופיע ברחבי רוסיה, צרפת, ארה"ב, פינלנד יפן וגרמניה כמו כן איליה קוזנצ'וב הופיע בישראל איטליה, ספרד והולנד. איליה קוזנצ'וב כיכב בברזיל ובארגנטינה. הוא יפה תואר, רב-עוצמה מאוד גמיש ויכולת לבטא רגשות. הקפיצה שלו מדהימה. כשהוא מסתובב על רגל אחת נדמה לך שאתה עומד מול סופה. בכל אשר רקד השאיר רושם גדול. הוא עיצב את דמותו של אלברכט ב"גיזל", של ה"ליצן" מ"אגם הברבורים" גם את "רומאו" המאהב הניצחי של יוליה וקשת רחבה של תפקידי מחול גדולים ביניהם "מאנון" "שודד הים"
ו"פקיטה" גם ב"היפיפיה הנרדמת" "דון קישוט", "פסטיבל הפרחים של גנזנו" ו"נרקיס" הוא כיכב. "אני לא מצליח להתרגל לקצב זה של החיים" מתוודה הצעיר המצליח. בין הבאלטים האהובים עליו ביותר באלט שטרם הועלה בארץ ושמו: "בריון ונערה" מאת בוירסקי. גם את הבאלט מאת פוקין שהעולם מגלה בשנים האחרונות "שחרזדה" הוא מאוד אוהב. קוזנצ'וב לא מוכן לספר על רקדנית שאהובה עליו במיוחד אבל הוא אומר שמה שחשוב לו בבת-זוג זה "שתמלא אותי באנרגיה ויחד נעשיר זה את זו בעוצמות שדרושות למופע".

בין הרקדנים שהוא מעריץ נמנה כוכב הבולשוי לייפה Maris Liepa בגלל יכולת טכנית ודרמטית טובה. גם את כוכבי האמריקאן דאנס תיאטר קרלוס אקוסטה (Carlos Acosta) - הוא מעריץ גם כאן משום האנרגיה התנועתית האדירה שלו. הוא לא אוהב רקדנים מכניים או טכנאים ומעדיף יכולות ביטוי דרמטיות "כמובן שגם טכניקה חשובה, אבל בהחלט לא היא העיקר אלא יכולת הביטוי של הרקדן בעזרת גופו".
1/4/03
ג'ניה לקוביאצקי (מוסקבה)