חכמת הריקוד
הדפס כל המאמרים

תנועת הרגשות של טינטורטו

השראה חדשה למחול

ג'קופו טינטורטו מגדולי הציירים חיפש אחר הביטוי האנושי ומצא שהביטוי האנושי הבסיסי הוא תנועתי. כשטינטורטו צייר קבוצת אנשים הוא מצא דרך מיוחדת לתת לכל אחת מדמויותיו ביטוי ייחודי משלה - תנועה ספציפית. טינטורטו, איש הרנסנס האיטלקי היה מאוהב ברעיון התנועה וחקר את התנועה במחשבתו, בהתבוננותו בטבע הוא גילה אותה. טינטורטו צייר את תגליותיו על בד הציור. הוא יצר מערבולת של תנועה. היא נעה סביב מרכז אחד משותף. תנופה עם רגשות.

 

המתבונן בציוריו של טינטורטו מגלה תנועה של קבוצת אנשים. כל דמות נמצאת על מסלול תנועה וזרימה שונים. כיוון התנועה, עוצמתו ומהירותו שונים. כל דמות בעלת רגש אחר והתנהגותה הגופנית גם כן אחרת .יחד עם זאת ישנו מכנה משותף לכל הדמויות. המכנה המשותף מאופיין בשני דברים: אחד, מרכז התנועה הכללי. האנשים נעים סביב המרכז המשותף הם זזים לקראתו או ממנו. שתיים, נושא הציור.

תופעה כזו יוצרת את התחושה שמדובר בתנועה יחסית. תנועה בעלת קירבה רעיונית לתנועה של חוקר אחר, מדען מראשית המאה ה - 20 - אלברט אינשטיין. התנועה של טינטורטו ושל אינשטיין הן תנועות יחסיות. תנועה יחסית זו מתגלה בתקופה המודרנית בצורת אנרגיה ונוסחאות ובתקופת הרנסנס בצורה אנושית כרגש שמתפתח סביב נושא משותף. אזכיר שתקופת הרנסנס מאופיינת בשני יסודות: אחד גילוי התנועה. לאחר 500 שנות ימי הביניים שאופיינו בשאיפה למנוחה גם בתפיסת עולם סטאטית )אריסטו(, התגלה עולם חדש - תנועתי. אנשי הרנסנס דיברו על כך שהעולם עצמו נע. היקום זז בשל תכונה בסיסית הקיימת בו והיא שאיפה מתמדת להשתנות. שתיים, החיים החילוניים. מאחר שהעולם זז מטבעו הוצא האל החוצה. הוא פסק להיות הגורם המניע את העולם. אנשי הרנסנס הוציאו את האל מהטבע אבל גם מחייהם. האדם התחיל להכיר שהעולם משתנה וגם שהוא עצמו משתנה ומתפתח. תכונה זו היא חלק מטבעו. איש הרנסנס גילה בתוכו כוחות חדשים. כוחות אלו רוחניים ומורכבים ממחשבותיו ומרגשותיו, גם הם משתנים, נעים. האדם הפך בהדרגה לדבר עצמאי, חופשי, זז, נע ומתפתח.

ציירי הרנסנס ציירו שני יסודות אלו. וגם כשהם באו לצייר את האל בהזמנת הכנסייה, הם ציירו אותו מזווית ראיה זו שכל כולה חילונית. הם ציירו את התנועה, את האדם ואת כוחותיו הרוחניים. גם כשציירו את האל היה זה אל זז, חושב, מרגיש, אנושי ומאוד חילוני.


מדובר בתנועה רבת עוצמה, דרמטית, תנועה יחסית - ששיאה נמצא בציוריו של טינטורטו. כל דמות מאופיינת כאן באיכויות תנועה עצמאיות, סגנון תזוזתה אחר ושונה - תואם את אופייה. לרקדנים קל להבחין בזאת ולהשתמש בכל אלו ככוח יוצר חדש כהשראה ליצירת הריקוד.

קישורים

 טינטורטו - ביה"ס סאן רוקו בונציה

Paintings in the Scuola Grande di San Rocco, Venice

Tintoretto

Tintoretto

Tintoretto [Jacopo Robusti]

Mark Harden's Artchive - "Jacopo Robusti (Tintoretto)"

Jacopo Tintoretto

Tintoretto

Tintoretto