חכמת הריקוד
הדפס כל המאמרים

למה אין נשים כוריאוגרפיות בתחום הבאלט מאת ירון מרגולין

האם נשים אינן כוח יוצר בתחום הבאלט הקלאסי ואם כן מדוע? היא אחת מאותן שאלות מעצבנות ששבות ועולות מדי כמה שנים בזירת המחוללים.

האם נשים אינן כוח יוצר בתחום הבאלט הקלאסי ואם כן מדוע? היא אחת מאותן שאלות מעצבנות ששבות ועולות מדי כמה שנים בזירת המחוללים. בתחום הבאלט המודרני ראינו יוצרות רבות אך לא כן בתחום הבאלט האמנותי שהוכיח את עצמו כיצירה שורדת שנים, טוענים רבים. בתחום הבאלט, רוב היצירה היא מאת כוריאוגרפים גברים: פטיפה, פרו, פוקין, ניז'ינסקי או סנט ליאון, נובר, בורנונביל ובוז'ויה דה באלצר.

גם אם לאורכן של חמש מאות שנות התהוות הבאלט אין נשים כוריאוגרפיות בולטות ומפורסמות הרי ששמה של ברוניסלבה ניז'ינסקה )Bronislava Nijinska( עולה מיד ובמיוחד נוכח הרושם שהשאירו יצירותיה "רומאו ויוליה" או ה"עופרים" גם ה"חתונה" כולן פרי מחשבותיה ויצירות ריקוד מהמעולות שנוצרו. הבאלט הקלאסי גברי, זו אומנות של גברים אומרים כמה מהוגי הדעות בתחום. תנועותיו ישרות, מעטים בו הפרטים והמכלול הכללי של התזוזה דומיננטי. סיגנון תנועה זה ספרטני, מאוד נוקשה ומתנהל סביב קו הניצב ואין בו כל קו ארצי, אדמתי )סמל לאמהות(. זו שיטה שמתבססת על מחולות קבוצה ומאסות של
אנשים: על- פי אופן זה של מחשבה זו בהחלט שיטה שמלמדת על אופן חשיבה בסיסי שמתאים יותר לגברים. בנוסף לכך ההבלטה הנרקיסיסטית של הזכר בולטת גם כתכונה גברית יסודית בטבע כולו וכאן היא נמצאת גם בקו הניצב שהוזכר אבל גם בשימוש בסולן וזו כבר באמת ממש תפיסת עולם שהיא רחוקה מתפישת עולמן המחולית של נשים. מכל מקום אלו טוענים שמדובר בסיגנון יצירה שאמנם התפתח לאורך שנים ובסיוע צוותי חשיבה מדהימים אלא שבהם השתתפו רק גברים ואופן כזה של מחשבה פשוט לא מדבר אל טבען הנשי של הכוריאוגרפיות ואילו האופנים שבהן הגוף נזרק לצדדים, מסתלסל לו או מתעגל בתוך קבוצה קטנה של מחוללים ומוסיף על המתווה הכללי גם פרטים, בעיקר בגב, מגעים וקשרים מאוד אישיים מתאים יותר לתהליכי החשיבה המחולית של נשים.


מכל מקום במאה השנים האחרונות יש נשים, (גורסים בעלי הדעה השוביניסטית) אבל הן או רובן, לאו דווקא בתחום הכוריאוגרפיה של הבאלט האיכותי באמת השורד שנים ומכונה בצדק באלט קלאסי. חמור במיוחד מצב הנשים בתחום הבאלטים המהפכניים של תקופתן. זו בהחלט עובדה שיצירות מהפכניות שהביאו סיגנון תנועה חדש של גברים שרדו:
(גולזובסקי, ניז'ינסקי ולפניהם פרו וכמובן גם בורננונביל) ושל נשים אומרים הטוענים נגד יצירה כוריאוגרפית נשית כמעט או כלל לא! למשל, יצירתן של נשים שבאמת כבשו את העולם בזמנן, ולא שרדה את כוח הזמן או נעלמה כלא הייתה - גם אם אותן כוריאוגרפיות יצרו סגנון תנועה משלהן שנחשב בזמנן גאוני )כנראה שלא בצדק.( כמרי ויגמאן, איזודורה דונקן ומרתה
גראהם. הרי, איש לא מעלה על דעתו לרקוד כיום מריקודיהם שנראים מיושנים ומוזרים. האחרונים שהביאו לישראל, למשל, את להקתה של מרתה גראהם חזו בסינרמה מתרוקנת תוך כדי הופעתה ונראה כיום שאפילו סוזן דלל לא תתמלא אם תבוא להקה
זו שוב לישראל. והשאלה, האם נשים יוצרות כוריאוגרפיה בתחום הבאלט המכונה באלט קלאסי - ממשיכה להדהד בעוז והתשובה חד משמעת וחיובית: כן, אלא שרק מעטים שמים לב לכך. לין טילור-קורבט )Lynne Taylor-Corbett( היא כוריאוגרפית שיצרה לחשובות שבלהקות הבאלט כיום וביניהן להקת האמריקאן דאנס תיאטר והניו-יורק סיטי באלט, גם ליזה דירברה )Lisa DiRebere( יצרה עבור ה ABT והניו-יורק סיטי באלט.


ג'וליה אדם (Julia Adam ), רקדנית ראשית מהסאן פרנציסקו באלט, היא דוגמא לכוריאוגרפיות בנות זמננו בלהקות קלאסיות כגון the National Ballet of Canada או להקת הבאלט של סאן פרנציסקו אדם החלה כרקדנית באלט (כאמה) בגיל 10 והתפתחה לכוריאוגרפית. בגיל 18 כתלמידת ה - National Ballet School בטורונטו כבר החלה לחבר ריקודים בסיגנון
הבאלט הקלאסי.


טווילה טארפ (Twyla Tharp) שבאה אמנם מתחום הבאלט הפוסט מודרני - בהחלט שייכת לתחום הכוריאוגרפיה. אישה שיצרה עבור רקדני הבאלט הקלאסי. טארפ הודתה בכך שהיא אוהבת רקדנים מאומנים דווקא בתחום הבאלט הקלאסי ובלהקתה החדשה חברים רק רקדני באלט קלאסי מעולים במיוחד. פחות מוכרת היא טוני פימבל )Toni Pimble( שפועלת באורגון ויוצרת ללהקת הווסטרן באלט תיאטר (Western Ballet Theatre) . טוני החלה כרקדנית ורקדה בשלוש להקות של באלט קלאסי בגרמניה (Staatstheater Kiel ,Bonn Stadtheater and the National Theater Mannheim) חלק מהריקודים השתייכו לסיגנון הבאלט הקלאסי וחלקם למודרני. ברובם הייתה פימבל רקדנית ראשית. טוני פימבל גם עמדה כמנהלת אמנותית בראש להקת Eugene Ballet החל משנת 1978 ויצרה כ 40 באלטים ללהקה זו ורק מוזר ששמה לא נודע ברבים, הלא כן?

רקדנית הניו-יורק סיטי באלט Miriam Madhavani היא בהחלט עוד כ' נשית שפועלות כיום. כוריאוגרפית נוספת היא טרינה שלי )Sally Trina( שיצרה עבור הדיאבולו באלט (Diablo Ballet) אחת מעבודותיה קרובה אמנם יותר לטאנגו, אך עבודתה
השניה ללהקה זו כבר בסגנון הקלאסי. בשנות ה - 90 שמה של מירים מאדהביאני (Miriam Madhaviani) היה די לוהט
בארה"ב ורבים, למען האמת, באמת דנו בהשתאות בעובדה שהיוצרת המצליחה של להקת הבאלט Jacob's Pillow היא אישה. ג'קוב פילו היא חווה שנרכשה בזמנו על-ידי טד שון ובה התנהלו שיעורי המחול והחזרות של להקתו המשותפת עם רות
סנט דניס.

במיאמי במסגרת להקת הבאלט מקסימום (Maximum Dance) פועלת הכוריאוגרפית הברזילאית איבוניק סאטי (Ivonice Satie) .סאטי עומדת בראש Ballet of the City of Sao Paulo.
ובפלורידה פועלת מארי הל (Marie Hale) רקדנית שנחשבת למומחית ממדרגה ראשונה גם בנגינה על פסנתר. את לימודי הבאלט שלה עשתה אצל שניים מכוכבי הבאלט האנגלי Saddlers Wells Ballet. בשנת 1973 מארי הל פתחה את הסטודיו שלה לבאלט ב - West Palm Beach ביחד עם ידידה בשם Lynda Swiadon כיום ביה"ס שלהן הוא האקדמיה לבאלט פלורידה )Academy of Ballet Florida(. ליד בית המחול פעלה מראשיתו להקת רקדנים, שהודות לכשרונה של מארי הל ולתפיסת עולמה המוזיקאלית מצד אחד והדורשנית מבחינה טכנית ככוריאוגרפית מצד שני, הפכה בשנת 1986 ללהקה מקצועית לכל דבר.

כשרונה של מארי הל אינו מאוים על ידי כוריאוגרפים בעלי שם ומארי מזמינה אותם ליצור בלהקתה. ידועה במיוחד גרסתה ל"מפצח האגוזים" והפדהדה המיוחד שיצרה ל"דון קישוט".  בצרפת בולטת פעילותה של מארי- קלוד )Marie-Claude Pietragella( בלהקת הבאלט של מרסליה )Ballet de Marseilles( ובבריטניה קטי מרסטון )Cathy Marston( , קטי מרסטון וג'ניפר ג'קסון )Jennifer Jackson( פועלות בלהקה משלהן. כ' הולנדית שפועלת בבריטניה ויצרה לנושא המפורסם "כרמן" )אם כי קרובה יותר לבאלט מודרני מלבאלט קלאסי( היא דידי ולדמן )Didi Veldman (. בישראל בולטת כמובן פעילותן של הנשים בתחום זה ובאופן יחסי לעולם אפשר לומר שישראל היא מעצמה.

אזכיר את פעילותה רבת השנים של ברטה ימפולסקי בלהקת הבאלט הישראלי ככוריאוגרפית. היוצרת הגדולה שלנו בתחום הבאלט הקלאסי הייתה כמובן רינה ניקובה שכבשה עם להקת הבאלט הירושלמי שייסדה בירושלים את אירופה. מיה ארבטובה שפעלה בתל-אביב, הכשירה רקדנים גדולים ממש וחיברה עבורם ריקודים שתמכו בהתפתחותם האמוציונאלית של תלמידיה כנדרש. גם לייה שוברט שבאה אלינו משבדיה ופעלה בחיפה. ובקנדה בולטת דומיניק דאמיי )Dominique Dumais(.

לדעתה של פאולה קיטון - מבקרת המחול של הגלוב אנד מאיל לא רק שיצירתה מופלאה, אלא שלהקות באלט ממש אמורות להילחם כדי להשיג את יצירותיה ולהכילן ברפרטואר שלהן "one hundred words for snow is creative genius... one suspects that other companies will kill to have this gorgeous piece in their repertoire." The Globe And Mail ,Paula Citron השנה היא יצרה גרסה משלה ל"פטרושקה" "Petroushka", אבל ברשת האינטרנט הבינלאומית כמעט שלא ניתן להשיג על אישה מופלאה זו חומר - כך מייצרים שאלות מעצבנות כפי שנשאלו גם בפתיח של כתבתי זו. 

בתחילת דרכה של הרויאל באלט כשעוד נקראה להקת הבאלט Sadlers Wells נינט דה וואה )Ninette de Valois( אישה שיצרה יותר מעשרה באלטים עבור להקה זו. דה וואה יצרה גם עבור ה - Vic-Wells Ballet ועבור להקת הבאלט של תורכיה אותה ייסדה גם עבור תלמידים בבתי מחול שונים, מכל מקום יצירתה הייתה כה משמעותית שבכוחה היה לייסדה, כיצירותיו הראשונות של בלנשין )שיצרו את הניו-יורק סיטי באלט( להקת רקדנים מהחשובות בעולם )היא הרויאל באלט(. כוח רוחני זה של ריקודיה הוא שבנה בתוכם וכתחליף למסורת ריקוד ארוכת שנים, את רקדני הרויאל באלט של ימנו. נינט דה וואה זכתה לביקורות נלהבות וביניהן של Arnold Haskell :"יש לה תובנה מוזיקאלית ויכולת מבנית נדירה" "she has a knowledge of musical construction that is rare in anyone" )1938(. אסיים רשימה זו של נשים כוריאוגרפיות בתחום הבאלט הקלאסי עם הנודעת שבין הנשים היוצרות בריגיט קולברג שיצרה עבור הבאלט הדני המלכותי,ABT והניו-יורק סיטי באלט.

Birgit Cullberg

בשנת 1967 יסדה הממשלה השבדית את להקת the CullbergBallet שבראשה היא עמדה כמנהלת אומנותית מיום היווסדה ועד לשנת 1984. סביר להניח שישנן כוריאוגרפיות רבות ששמן נשכח ברשימה זו ובכל זאת קשה שלא להבחין במספרן הרב של הנשים היוצרות. נשאלת כמובן השאלה מדוע אם כן, יוצרים גברים בינוניים למדי כמרק מוריס, מץ אק ואפילו מוריס בז'אר זוכים לתהודה בינלאומית אדירה והתקשורת מתייחסת אליהם כאילו והיו כ' גדולים באמת בשעה שאין היא פותחת אותה אפשרות ולא מאפשרת הד בינלאומי דומה לכוריאוגרפיות שהן גדולות באמת ועולות עליהם עשרות מונים דוגמת מאדם דה וואה,דומיניק דאמיי או בריגיט קולברג.

פורסם 22.11.2001

 



FEMALE CHOREOGRAPHERS

Taylor-Corbett

Lynne Taylor-Corbett - ABT

An Interview with Julia Adam

Julia Adam

Ballet Idaho - Toni Pimble

Choreography by Toni Pimble

Ballet Idaho ,presents
a diverse mix of classical
and contemporary work
Led by Artistic Director
Toni Pimble

dominique dumais

Ninette de Valois

 Dame Ninette de Valois

The Royal Ballet School - History

בלנקה לי

Nijinska